Khamis, 21 Februari 2013

KOREA: Budget travel (Winter), Day 4 Palaces

Hari keempat, Sabtu 19 Jan 2013
Hari ni kami bangun seperti 3 hari lepas dan bersiap untuk pergi ke istana! wowo
Agak-agak suhu waktu tu dalam -2 celcius. 
 
Masuk je....semua cakap.......waaaa waaaaa waaaaa posing-posing..
 Area ni ada 4 istana (Gyeongbokgung, Changdeokgung, Changgyeonggung dan Deoksugung) kalau korang tegar sangat nak melawat semua istana beli tikat combine terus : 10,000 won (rm 30) kalau beli satu-satu 3,000 (rm9)...Tiket tu expired dalam masa 30 hari...Tapi kami pergi 2 istana je...Changdeokgung dan Gyeongbokgung jeww
 
 Haruslah posing mcm model kosmopolitan

 Masa ni dalam gamba macam panas kan tapi masa ni aku dah beku!
 Perkenalkan....umah aku! verangan sangat
Macam belon dah badan aku tunggu meletopsssssssss jah
Yan memang terkenal dengan pose peace...comey2 gitu. Kajian daripada Zaira and her gang
 Zaira model dr Malaysia
 
 Aku pakai 4 lapis baju hokey....baju yang belang2 coklat tu beli kat Korea harga 12,000 won = RM36
 
 Macam sakai aku bajet mcm atromen versi OBESSS.....Zaira mmg awesome! Yan ...KLAKO
 Landing aku mcm kambing mintak susu mak die!
 Pas buat ONAR di istana haruslah bertaubat n mintak maaf
pas penat jalan-jalan kami keluar istana dan menuju kearah buckheon. Sana ade area photo capture, maksud aku area tu tempat spot yang sangat cantik boleh lihat istana Changdeokgung dari buckheon. Jalan punya jalan, kami berhenti beli air banana dan Yan beli aiscream ye....dalam sejuk-sejuk ni dia berahi nak makan aiscream....hasilnya aiscream tu tak cair-cair.....puas diketuk-ketuk...memang kelakar gilos.....

 Mesti guesshouse ni mahal!
 Seyes umah kat sini cun2 walaoweh
 Umangaiii......Terkejut beruk aku tengok ni!
Jalan-jalan sampai di Choongang High School .....ni tempat pengambaran Winter Sonata hokey...sumpah la cantik weh......seyes tak ponteng kelas kan.....sebelum masuk ade kedai jual poster-poster dan barang yang ade gamba artis-artis ni...yang jual pulak ajjuhmma ...seyes die memang sangat friendly. Siap ambil gambar kami berempat.
 
 
 
 
Sambil study map la tu

Kami meneruskan perjalanan seluruh Buckheon....kat sana ade 6 view spot yang WAJIB Yan Nisa dan Zaira cari kan....mase tu aku tak paham kenapa la dorang nak cari sampai 6 spot ni...seyes aku tak paham. Kaki aku dah mula sakit biaselah OKU....tapi bila dah sampai je view spot...aku paham...sebab cantik...hilang semua kesakitan dan lelah naik bukit. 
 Superb cantik kan?????
Rumah-rumah kat sini sume cantik cerita kat Personal Taste rumah die lebih kurang macam ni la! 
 
Atas bukit tu rumah presiden korea!
 
 Kak Nisa tunggu sape la kan
Turun je dari semua daerah lurah Buckheon, kami nampak kedai pizza....waaaaaaaaaaasaiiiii perut bergendang dan terus merempuh kedai yang sangat sederhana, cantik dan sedap pizzanya...kami order piza cheese dan spagetti bolognese....semua extra cheese! GILOS
 
Pizza tak sempat nak ambik gambo sebab sume lapo ngap terus....lagi 1 yang best kt restoran sini dorang bangi air masak je! 
Pas kenyang, kami sambung perjalanan ke istana terakhir. Subhanallah.....memang la cantik ya Rabbi...tempat pengambaran cerita The moon embrace the sun.
Ape yang korang fikir??????
Masa ni kak Nisa dah sakit kaki....
Adusss lalat~~~~
Ketua gangster Gombak sangat!

Setel semua pergambaran kami, kami keluar dan terus ke patung ......dan turun ke museum bawah tanah, disitu cerita kisah raja Sejon yang bermatian menghasilkan tulisan untuk orang korea. Nak lagi paham sila tengok cerita The deeped tree root. Ulasan  SINI WEH 
Mengikut cerita Deep Tree Root tu, Raja Sejong n orang bawahnya banyak berkorban untuk pastikan semua rakyat dapat membaca dengan mudah. Sedih ok!
Seyes memang sangat senang sebab huruf dihasilkan dari bunyi yang terhasil dari peti suara
Tulisan asal dihasilkan dengan mudah iaitu melambang kan syurga yang 1, bumi dan manusia.
An-Nyeong-Ha-Se-Yo

Selesai rehat, kami naik teksi ke Namdaemun. Hari tu pulak ade rusuhan kot, sebab ramai gilos polis kan....hensem-hensem kan....Sampai je di Namdaemun, kami jumpe kedai ginseng yang makcik nya sangat lah baik dan awet mude. Yelah hari-hari minum ginseng! Dia juga bagi nasihat supaya kami berhati-hati shopping kat sini, sebab dorang nampak foreigner dorang akan cekik cirit semua segala tahhhi harga barang dorang. Maka kene tawar menawar smpai harga tu rasa logik. Makcik tu juga nasihat agar kami pergi hari Isnin siang hari. Malam biasenya banyak gerai dah tutup. 
 umur dia lagi tue dari bapak aku yang baru pencen tu! So sebab tu aku beli tea ginseng kat BAPAK aku supaya dia muda gak!
Jalan-jalan...jumpe ajusshi yang boleh cakap melayu! bukan fasih macam kita tapi yang basic la....jual pulak baju I LOVE KOREA murah pulak maka kami serbu dan gelak-gelak dengan ajusshi klako ni!.... Lupe pulak nak ambil gambar dia. Serius kalau dia datang Malaysia aku bawak die jalan2.

Mengejutkan ramai penggerai boleh cakap Melayu sikit2....contoh....mari tengok...beli sini murah! satu dua....WOW menunjukkan ramai antara kami Malaysia, Indonesia, Singapore yang datang sini!

Sekian untuk post kali ni!....

Bila selepas sebulan update blog rasa macam nak kumpul duit pergi lagi!

Tiada ulasan: