Selasa, 26 Februari 2013

KOREA: Budget travel (Winter), Day 6 at COEX Mall (Aquarium) & Lotte World

Hari keenam, bangun je tetiba bukak tingkap HUJAN????????? Semalam kami expect SNOW!!!!!!!!!!! Hampa sangat tapi ini hujan rahmat! Syukur sangat hanya renyai bukan hujan lebat. Kami bermalasan hari tu, bangun agak lewat dan tidak sempat membuat sarapan. Kami berjalan ke Lotte Burger dan order shrimp burger untuk 4 orang, untuk alas perut. Sambil makan bukak map beso-beso bagi semua orang korea tahu yang kami foreigner yang bagus dan mampu survive dinegara dorang.
Burger haruslah jangan beli yang berdageng for muslim lah!!!!!!!! beli yang shrimp burger!!!

Kami plan hari kami pergi tempat yang tak kene hujan! See, dalam plan itinerary yang aku buat selama 8 bulan tu hanya rancangan aku tapi Allah yang menentukan. Maka backup plan adalah ke Coex Mall.

Dari Jongno3 ga tukar ke stesen line warna hijau ke Samseong Station. Cari signboard ke Coex Mall

YEAHHHHHHHHHHH boleh pergi aquarium. Dalam Coex Mall tu aku bercadang untuk pergi ke Kimchi museum gak tapi malang tak sempat! Kawan aku sangatlah baik hati, demi aku....ok demi aku...demi nafsu binatang aku, mereka merelakan aku pergi seorang ke aquarium dan mereka ke Pejabat pos untuk post poskad2 untuk rakyat Malaysia....lolol...1st time dalam hidup aku berjalan dinegara orang seorang. Manja kan aku? Berbekalkan kamera canggeh pinjaman Yan, aku mengSNAP gambar-gambar haiwan disitu!. Seyes cantik dan lagi cantik dari AQUARIA KLCC.
Ni Yan Zaira dan Nisa pergi ke Pejabat Pos
 Seyes senang je nak cari Coex Aquarium dalam Coex Mall, hanya follow signboard...INI EVENT PERSONAL AKU maka banyak gamba HEWAN dalam ni.....wajiblah bagi penggemar haiwan seperti aku post hasil peluh mengSNAP gambo2....yela dulu cita-cita aku nak jadi photographer National Geographi.....tapi FAILED sebab kurang keduitan untuk beli camera lagi!.....sehingga sekarang. Belum rejeki.... Kalau ada peluang, aku akan beli kamera canggeh punya, dan berbekalkan kompiden tahap cipan ...kepercayaan diri talent anugerah Tuhan (over kompiden) aku akan buat side income jadi freelancer gituw...ok itu impian sekarang reality maka ini hasilnya
Lake sturgeon ...ini spesis hampir pupus ok! aku selalu tengok MONSTER FISH kat National Geo kat Astro...ikan ni pernah attack manusia!
 ikan sungai ni aku lupe name die!
keli africa!
 Trout yang kenyang gile! tengok perut!
 ini korean squirrel ok! badan die besa sikit berbanding tupai biase! ok aku tak tau nak explain macam mane! LOL
 
 Ikan Kap
 Comey kan....die tak takot aku bila pegang die! Manje
 Gile best kalau ade aquarium macam ni!
 
Parrot fish!
 kalau sesape tengok RM ni ikan Ji Hyo!!!! ahhahah
Aku harap aku kurus macam ni LOLOL
Prairie Dog, dulu aku keje kt zoo kawan aku ade jaga ni! menyalak macam anjing that's why nama dia ade Dog!
Tengok aquarium spiderman ni cun giler
 
Seyes kalau lah aku kaye dulu sure rumah Tokek n ular aku macam ni!~
 Seyes cun gile dorang set up tempat kelawar macam ni!
 
 Sure die terkejut tengok flash kamera
 
 kelisa!
 Piranha.....kalo kat Malaysia besa2 species piranha kami panggil ikan pacu! ayah aku selalu sangat manching ikan tu! aku panggil dia ikan piranha sebab irasnya macam ikan makan karnivor!
 Belut Sungai Elektrik!!!!!!!!!! Seyes kalo sesape nak tahu, ni the MOST DANGEROUS animal in the WORLD!!!!!!! kekuatan voltan elektrik lagi kuat dari belut karen kat laut!......
Aku penah tengok dia karen BUAYE nak makan dia! LOL
Lelabi!
Kalui!
Capybara!!!!! serious aku kagum gile ngan penjaga haiwan sini! dorang bagi sayur FRESH GILE HOKEY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 
 Bila closeup! haaa rupanya die pergi buli kura2 kat situ!
 OK NI THE BEST sebab haiwan yang paling aku suka adalah REPTILIA
 Buaya ikan masin ni keje dia tido! damn!
 Kalau tengok tempat ni macam Running Man filmed set yang die buat challenge berdiri atas palang tu!
 See, ikan pari ni comel tahap cipan!
 
 
DUGONG!!!!!!!!!! manateeee
Yang paling special, aku sampai-sampai je dorang ade buat show, so pekerja sana menyelam sambil pakai baju lanun, hero dan duyung PONDAN! Aku terkesima tengok cerita dorang yang membuatkan aku bercita-cita nak cium molot penyelam yang hensem tu! Bodo kan imiginasi aku!
Ramai gile orang hokey!!! kat sane aku je yang pakai tudung!
Narrator tengah syok cerita kan aku sepatah pon tak dapat tangkap ape die cakap! LOL
 Kagum gile hokey
 Pirate nak bunuh mamat ensem
 Lame gak la tapi aku terngange tengok sebab macam WOW sangat!
Selepas dengan tenang aku berjalan sorang-sorang. Aku pulang ke tempat yang kami janji nak jumpa selepas 2 jam setengah. Kami berjumpa dan bertolak ke Lotte World, Jamsil. Naik subway line hijau juga ke Jamsil dan jalan kaki sikit!
Kami sampai dan terus mencari makanan. Hambik ko sedap gilos hokey!
Kimchi jigae...sup kimchi set Kak Nisa
 Bibimbap octopus set untuk Zaira
 Udon seafood set untuk Yan
Dan bibimbap haku!!!!!!!!!

Aku tak nape sedap sangat! seyes kat Malaysia aku g makan mane2 korean restoren tak sesedap Korea!

Kenyang je kami terus bergerak ke kaunter tiket. Masa tu pukul 5 petang dah. Dah lewat ok!
Kami beli tiket murah ....
 21,000 won ni yang murah hokey, harga tiket start pukul 5 tak termasuk Folk museum. Kalau nak murah lagi ambil tiket pukul 7 petang!
Teringat cerita Stairway to Heaven dan cerita Running Man!!!!!!!
 
Baru satu mainan dah kene beratur 2jam! GILE BABI HOKEY
 Ski rink die memang best!
 Masuk je....kami mengucap sebab barisan beratur nak main mainan haram best dorang panjang giler. Kami mental breakdown jap sempat naik belon, belon tu keliling Lotte World maka kami assume kami dah pergi semua tempat. Ok realiti sedih!. Kami giveup! Aku pujuk dorang untuk tidak rasa bodoh dan membazir kami pergi ke Jungle Adventure....sumpah adventure gile sebab naik bot dengan hempasan ombak tiruan! ok tak takut langsung tapi aku nak buat2 best so aku jerit gile babi punye! Sampai budak korean yang naik dengan kami kate nuna ni bising giler...baiklah adik aku jakun hokey...

Jalan-jalan teringat kat cerita Running Man dengan aksi Bong Sun belasah Yoo Jae Seuk dan Ji Suk Jin dengan penyapu. Pastu cerita Stairway to heaven. Kwon Sang Woo yang hensem lagi sikit hensem dengan Lee Dong Wook aku.....LOLOL

Kami giveup! Last sekali kami visit, Star Avenue....Yan nak tengok Kim Hyun Joong la ape lagi!.....Sampai je kami jakun sebab ade ruang special ni.... 
 
 
 Presiden ni! ahhahah
 Bi Rain HOKEY!!!!!!!!
 2PM
 Yan tulis untuk Kim Hyun Joong, aku tulis untuk Song Seung Heon OPPPA!!!!!!!!!!

 Hyun Bin

Nickhun!!!!!!!!

Setelah meroyan kami singgah di Lotte mart, beli nasi, kekudap dan susu banana!
Mengikut halal food guide korea, kita boleh yakin minum susu ape2 pon kecuali perisa Strawberi, sebab pewarna dia diragui......
Jalan-jalan jumpa lagi kedai stokin ni....ni termasuk 4 kali dah singgah!

 Kami ke Hondae cari tempat makan tapi tempat kami nak pergi tu kedainya dah tutup. Akhirnya kami jumpe kedai seafood kat Hondae. Kedai dia bawah tanah....design macam kedai mahal tapi semua sekali makan untuk 4 orang 30,000won....
 Ni side dish wajib, kami tak mintak pon tapi kami tengok semua customer dapat ni! aku dah cuak takot mahal kan!
 Seafood, sayur....tu je
 Pajeon seafood!
 leleh hokey!
aku lapa maka aku order nasi...tetibe sampai nasi dalam LESUNG BATU hambek ko!...nasi dia macam nasi dagang! LOL
 Aku order set...nasi + octopus ....tapi makan bersame2......barakah gituw

Balik dengan hampa sebab kami bayar mahal untuk Lotte World tapi main 2 je! So nasihat kepada sesape yang nak pergi korea. Lotte world tu tak payah pergi sebab dia macam Genting Highland dan Times Square Malaysia je....maka gunakan wang tu pergi tempat yang takde kat Malaysia ok!

Balik dengan hampa....bye!

Tiada ulasan: