Selasa, 4 Jun 2013

OH GILA....AKU DAH DEWASA RUPENYA.....

Cerita sadis aku...

Aku merupakan anak perempuan sulong kepada dua orang adek lelaki. Maka aku seorang kakak agak tak berguna. Manje aku dah bukan manje dah pemalas macam TAHHI...cirit pun laju...tu lah kata-kata keramat ayah aku.

Umur 18 Tahun = Masuk Matrikulasi Gambang, Pahang
TAPI = baru nak belajar basuh spender dan baju sendiri, idai kain dan gosok baju.

Umur 19 Tahun = Masuk UKM
TAPI = bila hampir tak grad, roomate aku Jihan dorong aku supaya aku merayu untuk tambah credit supaya aku dapat GRAD kalau tak......nauzubillah

Umur 23 Tahun = Pekerjaan pertama
TAPI = berhenti sebab kene buli dengan majikan. 

Umur 23 Tahun = Kerja kedua
TAPI = berhenti sebab kerja takde life....sabtu ahad tak boleh cuti

Umur 24 Tahun = Kerja ketiga
TAPI = baju spender masih ibu ayah yang basuh, kemas rumah dan masak....aku masih duduk dalam bilik tengok cerita KOREA!!!!!!!

Tibe-tibe ibu sakit, agak serius hingga masuk wad. Aku menangis membayangkan bila dah tiba waktu ibu dan ayah tiada aku macam mane???? Aku menangis. Bangun pagi-pagi nampak ibu ayah tidur dan masih bernafas aku syukur gila tapi hari ibu masuk wad aku hanya nampak ayah aku tidur sorang2....ya Allah sedih gila aku mase tu....aku decide aku nak siapkan kerja rumah macam ibu selalu buat....pas masak, basuh pingan, lap dapur, masak air, tapis air, sapu lantai, kemas rumah, basuh kain, idai kain....rehat sekejap....dan tengah hari pikir nak masak ape, kemas dapur ....

Ya Allah sumpah penat, selama ni aku cakap dengan ibu...aku nak jadi suri rumah sebab best duduk rumah je........hari tu aku rase penat die lain macam....GILA weh
Bila aku masak adek2 mesti complain aku masak tak sesedap ibu....ayah diam je...makan ape yang ada....tapi yang pelik aku rase semua masakan aku mesti rasa seakan-akan masakan ibu aku...bukan nak berlagak tapi aku rase aku ada bakat memasak walaupon aku PEMALAS...hahaha 

Hari Isnin, aku decide tak pergi kerja sebab sapa nak masak untuk ayah??? Sapa nak kemas rumah??? Sapa nak jenguk ibu kat wad????? aku terbangun agak lewat, ayah dah bising-bising kat dapur masak nasi goreng....tapi hampir hangus....masak telur pon hangus....GILE aku menangis terus....terus cepat2 aku tolong siapkan sarapan dan kemas dapur....gosok baju kerja ayah dan siapkan tali pinggang dan stokin...Selama ni ibu yang pakaikan ayah tali pinggang  dan pakaikan stokin untuk ayah ....sebab dia gemuk ...susah nk pakai sendiri. See bukan aku je manje ayah aku lagi manje ngan ibu. 

Baru aku sedar yang ibu buat kerja gila penat.....nangis lagi

Selepas tengok ayah pergi kerja, aku kemas rumah dan rehat...tengok movie jap...dalam pukul 10 pagi aku pergi pasar beli barang dapur...masak. Lepas masak dalam lepas Zohor, ayah balik makan....petang sikit melawat ibu....malam aku siapkan makanan, dan gosok baju ayah nak pergi kerja...

Kerja ulangan itu dilakukan oleh ibu selama 26 tahun berkahwin. Ya Allah bertambah beban bila ibu ada sakit jantung....dasar aku ni anak derhaka...agak lewat nak sedar kan...

Risau takut semua ada. Bukan ibu je...aku juga sedar ayah pon berat beban dapat anak macam aku ni,,,siapa tahu hati ayah bila ibu sakit....hadui air mate tak berhenti masa taip post ni

Aku rasa aku memang tak bergune gila.......memang susah gila nak ganti tempat seorang ibu atau ayah....bagi mereka yang tiada ibu atau ayah....peganti ibu ayah itu mesti rasa satu perasaan tanggujawab yang amat berat.

Pengorbanan tu sampai aku mati, tak dapat berbalas maka aku janji dengan diri aku ...aku akan usehe semampu boleh...

yaAllah berikan kesihatan maksimum, panjangkan umur dan jauhi mereka dari sebarang kecelakaan.....amin

YaAllah murahkan rejeki kami sekeluarga agar kami mampu pergi ke rumahMU dan bahagiakan mereka dunia akhirat.....amin

2 ulasan:

bspotgurl berkata...

Sedey gila baca entry kali ini, Nadey.. siapa yang dah takde parents.. mestilag terase sangat...

Siti Nadey berkata...

yani.......

tu la sesape takde parent lagi cepat matang sbb semua kene handle sendiri