Isnin, 23 September 2013

BACKPACKED - MELAKA Day 2

Hari kedua, semalam kami diberitahu yang bandar melaka ni parking bukan free, seawal pukul 8 pagi mereka dah bergerak nak menyaman...so aku pikir better blah kol 8 so banyak aktiviti boleh buat. Lagipon harini pack gile! (konon pack sangat)
Nampak tak aku nye roti pisang 2 HOKEY??? tengok badan la
Tapi aku memang breakfast like a king...sebab aku tahu aku kalau dah berjalan lupe makan....so aku selalu lewat makan tengah hari kadang2 lupe makan sampai keto lutut.

Bangang abadi perangai aku ni...bukan nak cari makan kat tempat lain....memane pon cari mamak gak..pastu aku cari mamak sekitar tu gak...hambek tak sampai 5 minit dah kene saman! YES seronok gile

Ada pakcik tegur better bayar awal dapat diskaun. RM10...aku pergi la seberang jalan, bayar saman. Pastu beli tiket parking RM5 untuk sehari...tak kisah lah parking la mana-mana sekitar bandar Melakau. 
Kene cover aurat terlebih exposed...padahal aurat lain tak jaga puih! Allahhhh
Memula, kami ke Kota A Famosa, sekejap je aku malas daki bukit sebab belum ape2 aku berpeluh macam satu baldi...kami gerak terus ke Muzium Istana...ondaway ke Muzium Istana tu banyak gila muzium...muzium stem...muzium islam la...banyak tapi aku pikir tak yah la...kang tak sempat nak pergi Zoo Melaka.

Masuk je Istana si comot nyanyi lagu Tiara jakulina...demss 
Tapi seyes best, kami dok perhati satu2 seyes macam pelancong asing lah!!! 
Thanks to my PHOTOGERAPER COMOT ahhahahahhaha
Tudung De'wanie....boleh visit De'wanie banyak gile tudung cun dan labuh untuk muslimat
Pandai tak aku cover LELEMAK aku??? haaa
Dems gila bau tahik kucing sini then cari punye cari akhirnya nampak pesalah tepi merian dok jilat bulu dia....seronok gile ko berak tempat Alfonso ni!
Muzium Istana Melakau RM 2 Hengget je jemahhhh seyes puas sebab best gile...mengidam nak rumah macam istana uolss...tapi serius la kalau aku kaya aku buat rumah aku dengan kayu...pastu letak air-cond perghhhh nyaman....siang bukak semua tingkap....seyes aku lagi suke rumah kampung kayu berbanding simen....

Bajet macam pelancong dari seberang!
Baca satu per satu sejarah yang ditulis....dan aku sememangnya suka sejarah (aku tak suke baca sejarah start zaman batu tu...aku lebih suke cerita istana...cerita raja2...)
Serius aku cakap....bagi pandangan aku cerita Hang Jebat dan Hang Tuah tak lengkap...logik la penulis cerita...mengikut sampai dari sahabat, orang-orang dahulu yang saksi kejadian tapi mereka sendiri tak buat cerita mereka...maka mungkin banyak fakta ditambah dikurang...walaubagaimana pun...aku percaya orang dulu memang hebat. Ada sebab lain yang menyebabkan kenapa Hang Jebat terlalu marah pada Hang Tuah. Bagi aku Hang Jebat la hero...dia sayang Hang Tuah, dia nak selamatkan Hang Tuah dari perintah Sultan Mansur Syah untuk membunuh Hang Tuah...haish ada jugak aku baca mana sumber...Hang Jebat berebutkan keris Taming Sari yang kebal tu....haish....Pe2 pon aku memang sayang yang Hero Tanah Melayu nih!
Boleh tak aku nak kawen pakai baju gini.....ni baju isteri pembesar perak...dems kalau aku gemok mcm ni memang huduh la nk pkai baju gini kan,....so aku kene kurus gak before bersanding! VERANGAN ko jemah.
Ok patung ni hensem...aku bisik kat patung tu...i love u!
Seyes bodoh....terkesima aku tengok patung hensem macam ni! bangang abadi
Sama tak reaksi aku ngan patung kat belakang??
Selepas penat berposing, kami gerak ke Zoo Melaka. Balik baru nak pergi taman buaya. Kami masuk dalam pukul 12.30 tengah hari.
Harimau bunting!
HAHA semalam (23 Sept 13 zoo melakau masuk Majalah 3 ko)

Seyes excited, si comot ni pon pencinta haiwan maka ni event paling best. Kami naik train dulu, pusing-pusing baru jalan kaki. Kami diberitahu pukul 2 petang ada bird show. Tapi kami sampai lewat dalam 2.30 petang. Sempat la aku jumpe love at first sight aku, Abang RAVI, bird trainer....i love u..

HIHIIH
Seyes die hensem sangat weh, seyes......berdebor aku. Dah la suka haiwan kan...naik saham dia.

Tibe-tibe langit dah gelap macam nak hujan, so kami bincang-bincang tak pe lah,....taman buaya lain kali! Plan asal pergi Taman Buaya dan Mini Malaysia. Tapi aku dah penat gile pastu hari nak hujan.
Dalam pukul 3 petang kami gerak pulang. Singgah di RnR Jejantas Ayer Keroh. Lepas makan dan solat kami bergerak. Hujan lebat dan JAM....aduiiiii

Alhamdulillah pukul 7.30 malam sampai Gombak.

Seyes best! Lepas ni pergi mana pulak? Next plan trip will be Singapore...harap2 berjalan lancar

Haha...sadis takde duit yang banyak untuk melancong obersea...mayb untuk backpacker amatur macam aku kene ronda area ASEAN dulu.  Pelan2 kayuh....

Bajet untuk ni

Breakfast : RM5
Saman parking : RM10
Muzium Istana: RM2
Keropok: RM40
Lepak minum: Rm2
Zoo Melakau: RM15
Trem/train: RM5
Makan kat RnR: RM12

Jumlah: RM91

Campur jumlah semalam : RM288.50 + RM91 = RM 379.5

Bagi aku ni terlebih bajet...sebab target bajet bercuti dalam Malaysia sepatotnye tak boleh lebih RM300...

Mungkin jika aku tak bayar saman, beli keropok yang banyak dan makan ikan bakar dengan meriah, air tak payah beli...minum mineral bekal dari rumah aku boleh capai bajet aku! 
Tak pe aku try tempat lain pulak....maksimum aktiviti dengan bajet yang minimum baru kualiti melancong tu dapat capai kepuasan aku! ok fighting for next trip!

9 ulasan:

anna hashim berkata...

ehem..ehem....
nnt nak ikot eh klu nak pi jenjalan..kih kih kih

Siti Nadey berkata...

@anna hashim

alah die g sabah dulu....

hahahah jom2

anna hashim berkata...

next year : jom mabulllllllll island, ok?

Siti Nadey berkata...

@anna

SEYES???????? JOM....skrg ni dengan kwn baru plan dalam tengah tahun dpn...sbb awal tahun ade plan lain

anna hashim berkata...

serious la ni..papehal email je ana k..plan utk tahun depan kena plan dari sekarang..ana xde ramai kawan2..so, excited la klu ada geng nak berjalannnnnnnn ni :)

Nurul Ain Zulkarnaind berkata...

curlasss nadey!

Siti Nadey berkata...

@anna

ok set....nanti dah nak g kite email....contact je nadey 0133947735 pe2 kite update haaa

@yong
meriah lg yong g korea

bspotgurl berkata...

ehhhh.. cuti-cuti lagi dia... huhuhu

Siti Nadey berkata...

@yani
bukan cuti2 sangat....kawan kawen...tak pergi putus kawan hahahah