Jumaat, 4 Oktober 2013

HOBI BARU: BUDGET BACKPACKED (SAYA AMATUR YA)

Apa cita-cita aku? Aku nak travel satu dunia...itu angan aku masa kecil
Tapi bile dah besar....alhamdulillah dapat kerja bagus tapi tak semewah rakan yang lain. Gaji cukup2 terpaksa berlawan dengan nafsu sendiri sebab aku jenis yang sangat boros.

Buat masa sekarang aku baru je berminat backpacked ni....amatur la katakan...so sebagai amatur aku banyak bace blog2 backpacker yang lain! Paling aku suke baca blog BLOG DR SHAHRUL LOKMAN die ni Doktor tapi suke backpacked budget....terbaikkk

Aku pernah la email dia,....the best is ...doktor yang busy ni reply email aku...terbaik. Yela aku ni tak berduit tapi macam mana nak travel macam dia...so aku tanya mintak pendapat

"selama ni saya memang travel pun budget je.. pergi new zealand + australia dulu pun tak sampai rm3000 selame sebulan. haha

biasanya masa student dulu beli ticket awal2.. pastu plan la ape nak buat, grab pape promotion kalau terjumpa.. 
jadi bila dah confirm lokasi yang nak di jelajah maka kumpul la duit mengikut kemampuan.

percaye la bila kita guna less money untuk travel dan perasaan yang sukar utk travel disebabkan kekangngan perbelanjaan adalah lagi seronok dan terasa puas dia bila kita kenang balik berbanding pergi dengan duit yang banyak pastu spend sini sana, rasa cam tak terasa sangat travel tuh.."
bila dia bagi pandangan bajet travel ni lebih puas, aku rasa dia memang idola aku. Salah seorang idola la...ade ramai lagi backpacker hardcore macam dia...

Dengan cukup-cukup makan gaji aku...aku akan usaha kumpul duit untuk hobi baru ni. Sebab backpacked pertama aku yang paling cool...adalah di Seoul. Selama 11 hari aku dapat berlanja RM2000 termasuk tiket tapi aku ni shopping sakan sane...so lebih la sikit..Tu pon kalau kami kire,..bajet tu boleh cut down lagi...seyes!!!!!! Sebab guesshouse selesa...makan bape kali sehari...pastu main ski lagi...So percutian kami level selesa. Alhamdulillah selesa dan bajet. Sebab rate2 aku tengok kalau pakai agent atau tour guide (malaysian student) lebih kurang aku gak tapi tak merata mereka pergi!

Sape nak susah? aku tak nak tapi bile aku rase susah nak dapat duit...bile aku spend pada mende yang berkualiti rase tercapai nikmat kepuasan travel tu maksimum.
Ini cabaran terbesar kita...sebagai seorang muslim. Solat. Macam mana jauh pon kita travel solat jangan tinggal. Tu cabaran terbesar. Masa di Seoul, aku period maka tak dapat rasa kesukaran solat lagi...tapi tengok kawan solat dalam tempat tukar baju beralaskan baju hujan aku rase macam best gile.
Perempuan kene menutup aurat so agak segan untuk solat depan orang ramai. Tapi so far dalam Malaysia aku rasa tak ada alasan susah solat sebab masjid berlambak.
Gambar dari BLOG ABANG NI
 Motif ko nak solat depan orang lalu lalang kan...nanti kita yang tak kusyuk. Boleh je macam abang ni cari tempat sunyi sikit. 

Buat masa sekarang aku tak jumpa lagi geng yang suke backpacked gile kentang! Maksud aku macam yang sanggup tidur kat mana2...makan jimat gile...tidur dalam tent...bersusah payah untuk minimumkan perbelanjaan. 

Selama ni travel ngan kawan, ada prons and cons...banyak kene setel...nak pastikan penginapan kawan2 kita selesa....kang kutuk2 pulak kan...kalau ikut selesa aku lain. Perbelanjaan seperti makan...tak boleh sekat....macam kalau berhenti kat pam minyak semua nak beli...macam aku haritu tamak beli asam ...beli pek besar...adui last2 tak sedap...BAZIRRRR..pastu beli magie la...nescafe la...takut lapa...last2 kami berbagi makanan bawak balik rumah....tak bazir tapi bajet percutian sebenarnya boleh kurang lagi. Yang bagusnya semua boleh share...bile kita berkongsi lebih berkat. BOLEH jimat macam geng aku pergi Seoul haritu...bajet makan aku banyak lebih so aku guna duit tu tok shopping!

Bila travel sendiri....banyak jugak problem....semua tanggungan seorang...lagi2 kalau drive memang tak boleh bajet, unless kita gune public transport. Kalau sendiri...tak boleh nak share ape2...Tapi buat masa sekarang aku syok je travel sorang-sorang. Hah tak payah risau pandangan orang lain...ko tempah bilik macam mana pon ....takde orang heran atau komen2 ...kalau ko nak pergi semua tempat pon orang tak heran. Kang dengan kawan....dia nak pergi situ sini bukan dalam list kita...so lari bajet satu...mesti kite rasa tak best ikut kata orang kan.

Memang ada baik buruk tapi janji bila pergi dengan kawan lebih nikmat sebab boleh share saat gembire...gamba pon banyak diambil.
 Gambar dari BLOG ABANG NI

Lagi-lagi kalau jumpe geng sekepala ...SYUKURRRRRRRRRRRRRRR


Wishlist aku~
1) Sabah Serawak dulu
2) Indonesia (bukan bandar)
3) Philippines (Echanted river TENGOK SINI)
4) Thailand/Cambodia/Vietnam
5) Jepun
6) China
7) Mekah (ni actually ade rejeki je aku pergi....ni memang keutamaan)
8) Perth, Australia
9) Africa

Aku tak tau la impian jadi nyata tak...sebab aku dah umur 25 tahun ...tah sempat atau tak. Maut kita tak dapat jangka bila kan....kalau umur panjang aku akan usehe travel semampu boleh

Ok ade gak tanya aku kenapa pilih backpacked? kenapa tak guna agent? ok sini aku buat list ya...kenapa

1) Aku tak kaye macam ko, so kene berjimat demi mencapai impian yang sama dengan orang kaye LOL

2) Yang penting proses belajar...tak kesah la dari segi culture, bahasa, dll. Kalau ko gune agent, agent ko yang cakap bahasa dengan penduduk sana. Maka tiada effort ko nak survive. Berlainan bahasa memang perkara yang sukar tapi kite punyai akal. Guna bahasa isyarat @ bahasa badan tu pon satu kejayaan ok! Suatu perkara kecil tapi tu lah usaha kita! Bangge sikit 

3) Dekat dengan Maha Pencipta, sebab bila kita berada seperti orang asing kita perlukan perlindungan...sapa nak lindung kita?? melainkan DIA. Kalau ikut agent dorang dah set up ok sini senang solat....tapi better kite yang cari sendiri tempat solat. Contohnya solat atas padang, solat atas jalan...suatu yang rare kan...baru kite sedar. Sekaya mana kita...kalau darurat ke tanah juga kita sujud. FYI, doa yang Allah selalu makbul adalah doa orang MUSAFIR. Kawan aku, pernah cakap dia ada tanya ustaz before dia fly ke korea haritu. Biasanya kita boleh buat rukhsah solat...jamak dalam 3 hari je kan. Tetapi jika kita musafir lebih dari 3 hari? Jika darurat, contoh tiada tempat yang sesuai nak solat. Contoh tempat kotor, najis anjing merata tempat atau air tiada nak tayammum pon tak boleh. Kita boleh lanjutkan jamak kita. Aku tabik pada orang yang tak tinggal solat kemana dia pergi...aku ni selalu je bocor...keje aku qada' solat je...hah!

4) Cari jodoh, hah....ni salah satu motif (setakat ni tak pernah pulak aku jumpe mamat backpacker kalau jumpe kan best) aku tengah useha ni. Kalau la aku dapat jodoh minat yang sama sure best gile

5) Kita pon pendakwah, bila kita pergi satu tempat jangan pulak kite tiru betul2 culture dorang. Macam aku ada kawan non-muslim so kita kene bagitau dia culture kita macam mana. Kalau pergi dengan agent...celah mane ko nak jumpe orang lain? Bile kite pergi sendiri...kite akan jadi friendly ok! Survive punye pasai...

6) CABARAN. Kita dah biasa selesa kat Malaysia. So mental fizikal perlu bersedia. Ni sebelum travel kumpul maklumat embasi. Setiap negara kita ada embassy. So kalau ada masalah kita tahu nak buat ape. So takde la ko kene tahan dengan CIA disyakki SPY RUSSIA ke...drama sangat aku.

7) BERDIKARI. Aku ni manje uolls,..kalau dulu tak boleh lekang, nak pergi memana ibu teman atau ayah adik lelaki aku. Tapi sekarang aku mampu travel seorang. Biar kita tahu macam mana nak hidup, so kalau bergantung pada orang je keje...kita tak hargai nyawa kita. Lagipon umur aku dah 25 tahun cik kiah oiii

8) KETENANGAN. Aku ni panas baran selalu je mengamok. Tapi aku senang sejuk....so bila pergi travel ni rase macam satu aktiviti luahan perasaan.

9) "I'VE BEEN THERE"....tu ayat yang paling best...bile dengar kawan kata camtu semangat aku melambung...so aku pon nak pergi gak. Lagi satu, kalau dok tengok cite korea ke cite ape2 la....kite leh cam tempat kite pergi....so tetibe ko nak bagitau sekalian alam yang ko penah pergi situ. Mesti kawan ko pelik...gile ko ni tak berduit tapi dah pergi tempat tu! haaaa motif sangat aku ni nak berlagak

10) HOBI, satu aktiviti yang kita buat tanpa jemu walaupon penat...itu dinamakan hobi. Bagi aku kalau pakai agent atau ikut orang....tak best...kepuasan tak sama. Sebab kita tak bebas nak buat ape kan....so better dengan cara aku. Hobi aku, cara aku. 


ok setakat tu je aku leh pikir....

LOL


p/s: Can't wait for next month trip!. Saya nak cari Halim saya. LOL ko jemah...verangan je keje

7 ulasan:

anna hashim berkata...

silalah appoint saya sebagai assistant backpacked anda..hahhaaaa

Siti Nadey berkata...

@ anna

OK SET MABUL...NEXT YEAR DALAM BULAN 5-6 ok??? rasenye masa tu musim panas...xpon memane lah! haaa....

anna hashim berkata...

saya setuju yg arif :)

bspotgurl berkata...

Nadeyyy
I nak ikut... hihihi
but I nak pi korea aaaa

Siti Nadey berkata...

Yani!!!!!!!!!! JOMMMM
hahahha kos xmampu lagi mayb plan 2015 LOL

I am Nurul berkata...

aku suka ko pye penulisan n pendapat ko wei pasal entri ni n aku merasakan ko sebulu, sekaki, sekepala dan sesaiz badan ngan aku..hahahhaa.. aku pun amatur backpack gak.. negara yg aku dah pnh g scara backpack, thailand, hk, china and vietnam. next target aku target nak ke seoul-busan and trip pnom phen-siem riep-hcmcity..Probs yang aku alami susah nk cari kwn yang sekepala weh..pening aku memikio.. aKU baru plak berjinak2 mnulis blog. baru 5 bln.. arap ko sudi jd friend aku.. :)

Siti Nadey berkata...

@nurul

ko lg hebat weh!! aku xpenah g china vietnam lagi...

hehehhe boleh je jd geng!