Jumaat, 30 Disember 2016

SALAH LOKASI

Seorang gadis terlantar di tanah bagai menyerah diri pada cahaya matahari menjamah tubuhnya. Diperhatikan lama reaksi pelik gadis asing itu. Izz hanya menjadi penonton, menunggu sabar untuk reaksi gadis itu.

"Mati ke pengsan ke?", desis Izzu namun bebelannya terdengar oleh ibunya yang sedang mengelap meja luar rumahnya. 

"Kau pergi tengok Izz, die pengsan tu. Mak tak pernah tengok dia ni. Mungkin pelancong", tanpa berfikir maknya terus baik hati menyuruhnya untuk melihat keadaan orang asing yang berkelakuan pelik tidak jauh jarak dari rumahnya.

"Mak tak tengok berita ke? Ramai orang jahat sekarang. Lagi-lagi perempuan yang menyamar. Tulah mak, kalau kena kat kita macam mana?", Izzu tetap takut nak menjengah. 

"Mak rasa tadi masa mak masak lagi mak intai dia dah ada kat sana. Mak ingat dia main-main ke berlakon ke... tapi ni dah lama sangat", mak Izzu masih tak puas hati. Akhirnya dia keluar mencapai selipar, tak tahan nak tahu tentang gadis pelik tu. Izzu hanya lihat dari jauh, matanya sempat melihat kayu cangkul terselit tepi pagar, stand by kalau-kalau perempuan tu buat hal.

"Adik..... ", terkejut sehingga terduduk. Terus Izzu mencapai kayu cangkul berlari tanpa sempat memakai selipar. "Kenapa mak??!!!".


"Muka dia Izz..... muka dia Izz.....", Izzu terus menarik maknya bangun dan menjauhi jasad tidak bermuka itu. Kosong, tiada hidung, tiada mulut, tiada kening, tiada mata. Automatik, seram sejuk naik kepala Izzu. Kedua-duanya bergerak secara mengundur. Kami lihat kiri kanan seperti mengharapkan ada orang kampung lalu dan menjadi saksi ketiga. 

Lama menunggu, tiada yang lalu-lalang. "Iman!!! Kau pergi rumah Pak Jan depan tu panggil dia kesini... cepat!", jerit Izzu pada adik bongsunya. Berlari-lari budak lelaki 4 tahun ke arah rumah jirannya. 

Tak lama kemudian, kelihatan Iman menarik tangan orang tua yang terbongkok-bongkok laju kearah mereka. 

"Kenapa? Aku ralit tengok tv, kenapa? Apa benda?", Izzu dan maknya pelik, orang tua ni buta ke apa? Serentak mereka menunjuk kearah gadis pelik yang masih terlentang tu. 

Sekali lagi "Apaaaaaaaaaaaaa??? Hish anak beranak ni suruh aku tengok tanah. Mana? Ade ulat pelik ke?", Pak Jan marah-marah dan menunduk ke arah telunjuk mereka. 

Serentak juga, mak dan Izzu saling memandang dan menekup mulut. Dapat agak apa yang dikatakan dalam hati. "Pak Jan tak nampak ke? Ini perempuan ni!", Izzu bersungguh-sungguh kali ni.

"Kau nak PRANK aku kan? Kau ingat aku bodo? Ada kamera tersorok ka ni?? Mana?? Mana?? Huh.... malas aku layan anak beranak ni. Buang masa aku je", Pak Jan terus berlari ke rumahnya. Mak, Izzu dan Iman masih tergamam. Mati kutu.

"Mak, mungkin kita je nampak hantu ni", Izzu menarik mak dan Iman pulang semula ke rumah. Menutup semua pintu dan tingkap. Walaupun tengah hari, panas namun mereka sekeluarga sudah takut. Maknya menggagau beg tangan mencari telefon bimbit. Sudah pasti suaminya yang dicari, mungkin keluarganya dalam bahaya. Dial demi dial tidak bersahut, gelisah hati jangan cakap. Menggigil.

"Kita tunggu ayah pulang kang. Meh Iman, mak takut", tak tahu nak rasa apa. Tapi melihat reaksi maknya seperti sangat takut. Namun, Izzu rasakan biasa-biasa malah perasaan ingin tahu itu lebih dari perasaan takutnya. 

"Mak... mungkin alien mak. Izz tak rasa dia hantu sebab Izz ...."
"Jangan.... Izz kau jangan mengada keluar. Tak lama dah, ayah naik darat nanti kita keluar", mengeluh Izzu mendengar arahan mak.

'Tok...tok...tokkk'

Satu keluarga terkejut sehingga semua terjerit sebaik sahaja pintu rumahnya diketuk. Masing-masing mendekati antara satu sama lain. Iman sudah merengek takut. 

"Siapa???!!!", Izzu menjerit.

'Tok...tok....tokkk' 

Tiada yang menyahut. Izzu berlari arah dapur dan mengintai keluar, JASAD PEREMPUAN TADI HILANG!

"Makkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk..... perempuan tu dah tak ada kat belakang!", sebaik sahaja mendengar jeritan Izzu, maknya terus duduk memeluk erat si Iman, ketakutan.

Tanpa sempat menghalang Izzu, anak lelakinya lebih pantas membuka pintu dengan berani.

"Kau nak apa???", jergah Izzu. Menjerit-jerit maknya dan Iman di dalam rumah. "Tutup pintu!!! Izz!!", sedikit pun tak diendahkan Izzu.

Gadis tak bermuka itu, bersimpuh di kaki pintu sugul sambil meraba-raba wajahnya. Dari gerak tubuh bahasanya seperti dia juga tak tahu apa yang terjadi. Lihat panik tubuhnya meraba-raba wajahnya. Lama begitu, Izzu mendekatinya. Dipaling pula ke arah maknya..

"Mak... sian dia mak. Tengok dia buat signal tak tahu kenapa ngan muka dia mak. Dia mintak tolong", pujuk Izzu pada maknya. Terkebil-kebil mereka melihat tubuh bisu itu cuba menerangkan sesuatu sambil membuat simbul maaf berkali-kali.

"Kau nak mak buat apa. Izz, jangan libat famili kita la Izz, hantar dia ke rumah Pak Jan", berkali-kali maknya ulang arahan supaya gadis tak bermuka pelik tu mejauhi keluarganya. Waktu begini dia kuat berzikir supaya dirinya bertenang. Naik darahnya pada Izzu yang berani-berani berdepan dengan orang pelik tu. 

"Mak...... dia pengsan", Izzu menjerit lagi. Bersusah payah Izzu menarik berat badan perempuan itu ke arah berandanya di bawah kipas. Berkali-kali Izzu perciknya air pada area mukanya yang kosong itu. Tiada respon. 

"Mak pon rasa dia mahkluk asing Izz. Tengok la macam sempurna betul badannya, kukunya memang macam kita kan. Cuma muka dia je eh... seram!!", lama juga maknya lembut hati memberi respon tenang pada Izzu. Tadi penat Izzu mendengar maki hamun maknya marah. 

"Mak... Pak Jan tak nampak dia, kita je nampak. Hantu mak hantu, bukan makhluk asing", sengaja ditakutkan maknya. Tapi pelik juga respon Pak Jan tadi. Reaksinya betul, tak kan la orang tua tu boleh menipu reaksi pada kami tadi.

"Iman!!!! Kau buat apa ya Allahhhhhhhh", Iman terkejut disergah maknya.

"Dah dia tak de muka, Iman lukis la muka dia...."


Tiada ulasan: