Sabtu, 24 September 2016

RANTAI - Part 3



"Kenapa kau delete????????", pekik Julia.

"Aku tau ni semua khayalan", akhirnya aku menarik nafas lega. Laju saja tindakan aku tadi hapuskan draf  'Nukman Ariz'. Sekali kosongkan recycle bin. Tamat. Cerita kali ini tamat!

"Khayalan apa?? Aku saksi! Kau bukan gila....", ternyata Julia kecewa. Tak mungkin aku akan teruskan cerita gila ini. Aku mengajak Julia keluar dari bilik, mencari Nukman yang berada di dapur tadi.

Memang ternyata, draf misteri itu realiti. Tiada Nukman, tiada lauk yang dimasak sebentar tadi. Hilang tiada jejak. Hapus seperti mana aku hapuskan fail draf tadi di komputer. Dapur aku kembali suram dan malap. Azan maghrib berkumandang.

"Draf kau yang misteri atau komputer kau?" Julia berlari semula ke bilik mengambil komputer riba.

"Ok kita try, kau try taip apa saja. Mulakan draf baru.... kita tengok samada masalah itu datangnya dari komputer atau menda lain."

Betul juga cakap Julia. Kami berdua masih bingung. Aku mengambil hardisk untuk mencari semula ratusan draf yang aku karang sejak bangku sekolah. Satu skrip pentomen yang bertajuk 'Jenazah'. Skrip ini menceritakan tiga sahabat baik dan salah seorangnya menghidapi kanser tahap akhir. Dua lagi rakan berusaha payah untuk tunaikan semua 'wishlist' rakan baik mereka. Skrip ini pernah ditolak untuk pementasan pentomen sewaktu di UKM dahulu. Maka, skrip itu separuh jalan. Jalan cerita ini betul-betul berlainan dari kisah Nukman. Aku menyambung babak ke-25. Lama aku memandang wajah Julia, akhirnya Julia bersuara.

"Kau bayangkan watak tu Nukman juga ke?", ternyata Julia memahami aku.

"Sorry, otak aku tak boleh fikir menda lain!!!!", lama sudah pendam sebak didada. Tiada siapa faham apa yang aku serabutkan kini, hanya Julia yang memahami aku. Banyak perkara aku cuba lakukan untuk larikan perhatian aku dari Nukman namun gagal. Siapa Nukman Ariz sehingga aku langsung tidak dapat lupakan walau sesaat.

"Oklah... tak apa. Tulis sahaja..... kita tengok apa yang terjadi"

"Aku gila ke Julia?"

"Kalau kau gila aku??? Aku pun gila Min. Cepat jangan buang masa, tulis apa sahaja"

Seperti mendapat lampu hijau, aku terus menulis tanpa henti sehingga lengkap babak ke-36. Pelik. ternyata fikiranku kosong, aku menaip tanpa berfikir, sepertinya jari aku sendiri mengikut alunan tidak selari dengan fikiran dan perasaan aku. Kenapa aku jadi begini? Aku sendiri masih mencari jawapan.

"Min, ini draf yang kau buat tadi Min!!!" aku terus mendapatkan helaian yang dicetak itu. Terkejut bukan kepalang, Sebijik dengan babak kedua yang aku karang di taman petang tadi. Terus pintu bilik diketuk dan...

"Sayang keluar, makanan dah sejuk ni", lain tak bukan itu suara Nukman. Dia wujud lagi setelah aku siap mengarang. Kami berdua tercengang lagi.

"Aku rasa semua ini tak masuk akal tapi kau kena habiskan juga cerita ni", tiada pilihan. Semua ini bukan cerita ciptaan aku, aku menulis bukan kehendak aku lagi kini. Mungkin aku kena habiskan seluruh cerita ini untuk dapatkan jawapan.

Disebabkan pintu telah diketuk beberapa kali, akhirnya kami berdua beranikan diri untuk keluar bersua muka dengan Nukman sekali lagi.

Memang tepat setiap ayat dan baris jalan cerita. Nukman yang kini berada di hadapan kami betul-betul 'real'. Malam itu, aku memberitahu aku ingin bermalam di rumah Julia atas alasan Julia tidak sihat. Nukman menghantar kami sehingga ke muka pintu dan menghulur tangan untuk aku menyalaminya, Di dalam cerita kami sudah sah bersuami isteri 3 bulan. Aku terus memandang Julia, riak Julia untuk ikutkan aja tindakan Nukman agar kami tidak terkantoi.

Sebaik sahaja sampai di rumah Julia, seperti ada yang mendorong aku mengarang. Tanpa berfikir aku hanya halakan jari pada komputer. Jari-jemari laju menaip tanpa henti. Mataku fokus pada penceritaan yang dikarang. Dari gelap sehingga terang cahaya menembusi bilik. Tanpa sedar, dari babak ke-4 kini sudah babak ke-60 iaitu klimaks cerita. Satu per satu helaian yang dicetak. Semua yang ditulis tadi seperti tiada dalam ingatan aku. Kosong, aku membaca semuanya sekali lagi.

"Ju.... bangun Ju....", air mata mula bergenang.

"Kenapa Min?", Julia memisat-misat mata. Sebaik sahaja melihat aku menangis dia terus bangun dari separa sedar tadi.

"Kau baca ni..... Nukman sebenarnya pernah berkahwin. Kau baca ni........."

"Mana kau tahu dia sudah berkahwin??", terus aku menghulur babak ke-58.

"Ayah kau beritahu??", Julia masih bingung.

Kami berdua bersiap untuk kembali berjumpa Nukman. Memang semua perbuatan kami termasuk Nukman seperti tidak dirancang namun semuanya sudah tertulis mengikut cerita yang aku belum berikan tajuk itu. Sampai sahaja di rumah kelibat Nukman tiada, ditinggalkan pesanan melalui kertas di atas tudung salji di dapur.

'Abang pergi kerja dahulu, don't skip breakfast'

"Dia pergi kerja tapi dalam skrip kata dia pergi jumpa aku, Min", Julia masih risau setiap kali baca babak demi babak. Seraya itu, telefon bimbitnya berdering. Nama Nukman tertera.

"Bila masa pula aku save nombor laki kau ni Min!", aku terus memberi isyarat 'loudspeaker'. Nukman meminta untuk berjumpa Julia. Seperti hatiku ingin mengikut Julia namun perlakuan aku seperti memaksa untuk menyambung babak klimaks yang masih tergantung. Aku biarkan Julia pergi.

Setelah beberapa ketika aku teringat kembali, babak yang membuatkan aku menangis sebak tadi adalah babak Julia akan hilang selepas pertemuanya dengan Nukman. Terus aku cuba melarikan diri dari rumah itu untuk mendapatkan Julia namun seperti ada kuasa yang menarik semua aku ke meja komputer. Cubaan melarikan diri beberapakali itu gagal. Badan aku diheret kuat sehingga aku tidak dapat merasakan kaki sendiri pada waktu itu.

Kini mata tertacap pula pada telefon bimbit di hujung meja komputer, laju tangan aku mencapai telefon dan cuba mendail nombor Julia, tidak sempat menekan telefon itu sendiri tercampak jauh. Aku mengheretkan badan untuk mencapai telefon, namun sekali lagi badan aku ditarik semula ke meja komputer. Dalam keadaan teresak-esak menangis aku menaip laju babak seterusnya. Puas aku menjerit tapi sia-sia. Jika aku tutup mata sekalipun, jari aku tetap bergerak.

"Ya Allah selamatkan Julia!!!!!!!!!", lama aku menangis sehingga tidak sedar aku sudah terbaring di lantai tepi katil. Satu badan terasa sakit-sakit. Aku cuba bangun dan aku terkejut badan aku sudah boleh bergerak mengikut kehendak aku sendiri. Aku keluar dari bilik dan melihat Nukman sedang menggosok baju.

"Hai sleepyhead!", senyuman Nukman yang tampan itu sedikit pun tidak membuatkan aku goyah. Kuat lagi kewarasan aku mengatakan Nukman tidak wujud. Ia hanya fantasi.

"Tadi Julia jumpa abang, dia warning abang. Dia gilalah. Mana mungkin abang tinggalkan awak. Walaupun sebelum ini kita tak pernah bercinta, tapi sekarang abang dah sayangkan awak", terus Nukman memeluk aku. Hanya Tuhan sahaja tahu betapa takutnya aku pada perlakuan Nukman pada waktu ini.

Setelah perlahan pelukan itu dilepaskan aku menjauhi Nukman. Tanpa memberi respon pada perbualan Nukman aku terus cuba melarikan diri keluar dari rumah ini namun pantas lagi tindakan Nukman menarik aku.

"Kau ni jenis tak dengar cakap suami kan! Dengar ni, ayah kau dah dapat duit, sekarang kau pula tak balas budi?", baru aku teringat babak ini, Nukman akan memukul aku. ternyata itu yang terjadi, muka terus berasa kebas dengan tiba-tiba. Setiap perlakuan Nukman seperti dirasuk, badan aku yang gemuk ini dihempas, ditendang dan dipijak-pijak. Walaupun terasa baru dua hari aku menemui Nukman sebagai suami aku, namun babak yang menceritakan Nukman mendera aku buat kali pertama ini adalah setelah enam bulan pernikahan kami dan aku akan mengalami keguguran waktu ini. Perlahan aku melihat darah yang membasahi skirt panjang aku. Dunia bagaikan berpusing dan aku..... terlelap.

*****************************************************

"Min, kau kena habiskan cerita ini. Tolong Min, cari aku!!! Aku takut.........", tiada bayangan hanya suara Julia kedengaran. Tanpa paksa, aku tersedar. Jelas aku di hospital, semuanya putih. Disisi aku, Nukman yang lena disisi katil. Memang sah, aku keguguran dan dimasukkan ke hospital.

Julia... aku mesti selamatkan Julia. Aku perlu bangun untuk lari dari sini. Perlahan aku mencapai kunci kereta dan dompet Nukman dimeja sisi dan kini aku berjaya larikan diri. Mudah! Mungkin dalam skrip memang aku berjaya loloskan diri dari Nukman kali ini. Sekelip mata aku dapat mencari kereta Nukman. Tanpa arah tuju, aku hanya memandu. Kembali ke rumah dan mengambil semua babak yang dicetak. Perlahan-lahan aku mencari babak sehingga aku berjaya lari dari hospital.

"Haaaa ni!!!", babak ke-40. Selepas ini aku pulang ke Raub untuk berjumpa ayah aku, aku memberitahu cerita sebenar dan kami akan bergaduh kerana ...

"Sampai hati ayah jual saya kat lelaki gila tu?"

"Ayah kau bukan jual kau, tapi kalau lelaki tu tak bantu kita mungkin ayah kau mati ditangan Ah Long! Kalau kau nak tahu, laki kau tu gangster. Kau tak tahu ayah kau dalam bahaya, yang kau tahu nak salahkan dia dalam hal ni", pekik suara ibu tiri aku mencelah. Ayah hanya mendiamkan diri.

"Mana ayah kenal dia?", aku memaksa ayah menjawab.

"Sebenarnya dia anak saudara kawan arwah ibu kamu. Ayah baru saja tau dia pernah berkahwin pun sebab tiba-tiba ada orang hantar gambar ini ke rumah sebulan selepas kau kahwin.", mendengar penjelasan dari ayah tidak mengejutkan aku kerana aku sudah baca babak itu petang tadi.

"Nama isteri dia Julia", kali ini tiada dalam cerita. Terus aku berlari semula ke kereta dan mencari penyambungan cerita mengenai Julia.

Setelah aku menyedari, semuanya seperti flashback.....

Pertama kali aku berjumpa Julia sewaktu kami bertembung dengan basikalnya di taman. Luka pada Julia tiga kali ganda teruk di bahagian muka berbanding luka di kaki tangan akibat rempuhan kecil itu. Teringat sewaktu nurse bertanya pada Julia samada mahu membuat laporan polis atau tidak. Julia menidak keras dan cuba menyembunyikan cerita itu dari aku. Namun sebelum itu kali, nurse sudah berjumpa dengan aku mencerita perihal luka Julia bukan berpunca dari rempuhan kami.

"Ini kes DV, domestic violence! Luka-luka dia memang luka lama, bukan luka baru", dari jauh aku mendengar nurse memberitahu pada Julia. Melihat kesungguhan Julia menafikan cerita nurse itu membuatkan aku bertambah kasihan. Mungkin dia dalam ketakutan didera oleh suaminya. Sejak itu kami berkawan rapat. Sungguh aku tidak tahu-menahu langsung perihal Julia selepas itu. Tiada pula cerita dari Julia yang dia sudah berkahwin, dengan siapa, bila dan semuanya dirahsiakan. Aku pula tidak mahu memberi tekanan maka kami berdua tidak lagi membuka perihal cerita dahulu. Baru aku sedar, aku tidak tahu satu pun cerita tentang hidup Julia sebelum ini. Lima tahun perkenalan kami, betapa besar penyesalan aku terhadap Julia,

Tiada satu pun dalam babak menyatakan dimana harus aku mencari Julia. Aku terus memandu tanpa arah, akhirnya kereta mati kehabisan minyak. Aku membuka bonet untuk mencari pakaian Nukman kerana pelik pula aku kini berpakaian pesakit di hospital, Disebabkan Nukman selalu bekerja di luar kawasan, bonetnya lengkap dengan baju berisi pakaian, kasut dan alatan sukan. Selepas menukar pakaian aku berjalan meninggalkan kereta menuju ke arah jalan besar. Disitu aku terlihat stesen minyak Petronas.

"Mesti ada surau", laju langkahku berlari mencari tempat berlindung. Lihat jam sudah pukul dua pagi. Surau masih berlampu dan masih dikungjungi oleh orang ramai yang bermusafir. Aku mencari ruang di bucu dinding dan baring. Akhirnya aku terlelap.

********************************************************

"Min, buat laporan Polis dan aku berada tidak jauh dari Pekan Nenas. Min.... tolong Min... aku takut....", sekali lagi aku bermimpi suara Julia. Ingatkan aku bangun semua ini mimpi, baik Nukman dan kehilangan Julia. Bila sedar dari mamai, aku masih berpakaian Nukman dan berada di surau. Masih didunia novel ciptaan aku.

"Cik, boleh bawa saya ke balai polis berhampiran", aku menegur wanita disebelah setelah usai dia memberi salam pada solatnya.

"Ya Allah, kenapa dengan Cik?", sukar aku luahkan, sebaik sahaja dia melihat air mata bergenang yang kini berjujuran terus dia memimpin aku bertemu suaminya yang tunggu di pakir kereta luar surau.

"Abang, dia minta kita bawa dia ke balai polis bang. Mungkin dia sesat atau lari dari orang jahat bang...", tanpa hadam lama dengan ayat isterinya dia membuka pintu memberi aku masuk di tempat duduk penumpang. Sampai sahaja di balai polis, suami isteri itu masih menunggu menemani aku.

"Kawan saya Julia dah hilang sejak seminggu dan saya kerap mimpi dia di Johor. Tolong saya carikan dia", tidak mungkin aku akan ceritakan tentang kisah novel misteri ciptaan itu, aku hanya bercerita aku baru sahaja mengetahui Julia pernah berkahwin dengan suamiku kini iaitu Nukman Ariz dan kini Julia hilang tanpa kesan.

Sebaik sahaja melihat tiada rekod bernama Nukman Ariz dengan IC yang diberi, polis wanita itu terus melaporkan pada pegawai atasan di balai itu. Suami isteri itu terkejut, apatah lagi aku bila polis itu mengatakan Nukman Ariz adalah suspek pada satu pembunuhan bersiri di Johor sejak lima tahun lepas.

"Jika betul kenyataan Cik, Nukman Ariz ini adalah salah seorang suspek bernama Saiful Ariz iaitu bekas komander askar yang hilang setelah diburu lima tahun lepas. Tercatat 15 kes bunuh misteri yang masih belum selesai. Kesemua mangsa bunuh yang ditemui semunya mati terbakar hampir 50%. Seperti dia mahu tinggalkan sedikit 'hint' pada kami untuk terus mencari dia. Dia mempunyai seorang isteri, namun kami masih tak dapat jejakinya. Ya memang betul, Saiful mempunyai rekod mempunyai isteri bernama Julia seperti gambar kawan Cik. Kawan Cik ini isteri kepada Saiful, mungkin. Jika betul ini kes berkaitan dengan Saiful Ariz, pencarian Julia dapat membantu siasatan kami selama ini", bertambah terkejut apabila polis itu menunjuk wajah Saiful Ariz.

"Wajahnya lain berbanding suami saya", aku menunjukkan gambar nikah kami yang berada di telefon bimbit Nukman yang sempat aku curi di hospital semalam.

"Mungkin dia membuat pemedahan plastik atau Nukman Ariz bukan Saiful Ariz yang diburu tapi orang lain. Kita cari Julia dulu",terus tergesa-gesa seorang polis b

Ya Allahhh siapa sangka pada awalnya Nukman Ariz yang merupakan jiran aku kini suami dalam novel ciptaan aku yang merupakan pembunuh bersiri. Mungkin sebab ini aku perlu habiskan cerita ini untuk bongkarkan misteri Saiful Ariz. Mungkin ia betul-betul berlaku dan bukan khayalan semata-mata dan Julia..........



Tiada ulasan: