Rabu, 29 Februari 2012

SAUDARA BARU ISLAM :)


Joo Yee ....
MENUKAR nama bapa kepada Abdullah sudah lama diamalkan di Malaysia. Namun, ia tidak pernah diamalkan ketika zaman Rasullullah s.a.w. Contohnya Rasulullah tidak mengubah nama bapa Abdullah bin Abd. Asad biarpun Abd. Asad membawa makna hamba kepada singa, iaitu jelas mengandungi unsur-unsur syirik (Ibni Al-Jawzee, Sifatus Safwah, Jilid 1 (63).


Malah Umar Al-Khattab dan Ali bin Abu Talib juga mengekalkan nama bapa masing-masing setelah memeluk Islam. Jika wajib menukar nama bapa, apakah Rasullullah sendiri tidak mengetahuinya dan melakukannya?

Pegawai Dakwah Persatuan Cina Islam Malaysia (MACMA) Cawangan Selangor, Lim Jooi Soon berkata, ramai masyarakat di Malaysia beranggapan bahawa nama Islam adalah nama dalam bahasa Arab.

Pada zaman Rasullullah, mereka yang memeluk agama Islam dinasihati oleh Rasulullah supaya menukar nama asal kepada nama yang bermaksud baik.

Sumber: Utusan Malaysia 12 April 2007
 
***********************

Sejak akhir- akhir ni aku terlampau sensitif dengan isu SAUDARA BARU ISLAM kita. Aku mempunyai beberapa kawan yang telah mendapat hidayah Allah SWT untuk mendalami Islam. Sebagai kawan aku sangat menghargai tapi dengan sokongan moral sahaja!!!!???????? Maka beberapa hari ni, aku selalu usha-usha blogger mualaf, emmmmmmmmmmmmmmmmm

"Tak tahu kenapa air mata aku bergenang dan meleleh setiap kali aku teringat atau membaca isu ini"

Aku meletakkan diri aku sebagai seorang mualaf! dan aku memikirkan tentang dugaan-dugaan Allah SWT yang terpaksa aku lalui.

1. DIBUANG KELUARGA, KAWAN
2. HILANG TEMPAT BERGANTUNG maka aku akan pergi ke persatuan-persatuan dan mencari rakan- rakan yang senasib dengan aku
3. PERLUKAN PEBERLANJAAN UNTUK SARA DIRI kalau perempuan nak beli baju yang menutup aurat dan tudung. Semuanya pakai duit......lelaki mudah
4. MALU NAK EXPOSE! ye la aku perempuan, bagi aku bila aku masuk masjid ........aku nak belajar solat, mestilah nak cari geng surau yang tak perlu kita skema2 malu2........dan mencuba sedaya mungkin untuk tidak nampak pelik di kalangan mereka yang melayu di surau/masjid.
5. PERLU BIMBINGAN USTAZ USTAZAH SERTA GENG2 MUALAF bila kita yang sedia sempurna asalnya MELAYU kita mungkin tak paham, mungkin bila kita merantau dan Islam adalah kumpulan minoriti maka barulah kita merasa sunyi dan ASINGnya kita. Begitu juga dengan mereka, maka perlulah kita mencari geng mualaf dan bertukar cerita pengalaman mereka bagaimana mereka sungguh tabah melalui semua dugaan ISTIMEWA dari Allah SWT.
6. CABARAN KUAT LAGI-LAGI DIWAKTU MEMELUK ISLAM DALAM USIA YANG MUDA. Dulu dah biase ngan arak, disco dan kawan-kawan sekepala. Kini mereka tiada dan perkara-perkara mungkar harus ditinggalkan maka KESUNYIAN itu akan timbul. Maka aku akan isikan masa dengan mengikuti aktiviti-aktiviti yang geng- geng mualaf anjurkan.
7. MENCARI PASANGAN YANG MEMBIMBING ni adalah sangat-sangat penting. Yela bila kita baru memasuki dunia baru kita perlulah mencari PEMBIMBING yang sangat2 taat pada Allah SWT barulah kita sentiasa berada di dalam jalan Allah SWT. Kalau perempuan, carilah pasangan yang cintakan Allah SWT. Kalau lelaki, sebagai ketua keluarga dia harus ade ego untuk membimbing isterinya....memang la kene cari isteri solehah...ok fine sume nak cari yang terbaik! Tapi sebagai lelaki walaupon anda mualaf tetapi anda perlu mendalami Islam untuk membimbing keluarga anda.....haaaaa siap anda lagi.
8. BERTERUSAN BERDOA AGAR KELUARGA DAN KAWAN-KAWAN JUGA LEMBUT HATI UNTUK MENERIMA DIRIKU DAN SEMOGA ALLAH SWT BERIKAN HIDAYAH KEPADA MEREKA JUGA  doa berterusan supaya mereka juga sempat menjadi umat Islam. Ok ni sangat-sangat sedih.

Tu je la setakat ini yang boleh aku pikir aku tengah meleleh sambil tulis post ni.......ya Allah aku tak tahu napa hati ni sedih sangat.

Di sini aku letak beberapa link untuk korang tengok dan sedarlah mereka "mualaf" lagi bersemangat bersatu berbanding diri kita yang sedia asal MELAYU. Adoi malu sangat. Dan buat pengetahuan semua BUKAN SEMUA MELAYU ITU ISLAM dan itu fakta.

muke die familiar kan???
ini persatuan Cina Muslim di Selangor, ini NGO yang membantu mualaf2 meringankan bebanan mualaf baru.

cukuplah banyak sangat attach link kang.....susah lak...better sape yang berminat g search sendiri!!!

Aku merasa sangat- sangat cemburu dengan mereka ....sebab mereka sangat-sangat bertuah kerana dapat hidayah dari Allah SWT di dunia ni. Hidayah untuk mendalami Islam...Beberapa kawan aku itu, mereka mendapat hidayah apabila mereka mengkaji Al Quran dan membandingkan dengan Bible. Mereka sangat hebat sehingga dapat mengesan kekurangan Bible.......dan mereka mengagumi Rasulullah SAW dengan karakter yang tiada kekurangan. OK aku SENTAP............kerana aku hanya mengaji apabila sekolah rendah menengah untuk khatam dan mengaji bila aku dalam keadaan yang tidak tenang. Dan aku JARANG mengkaji dengan melihat tafsiran dan cuba memahami..............JARANG. Aku download Al-Quran dan tafsiran dan kebanyakan masa aku ....aku lagi suke bukak FB dan Tweeter serta dengar lagu KOREA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sebab tu aku sedih sangat kot.

Emm nak cerita la kan....aku baru mendapat kerja sebulan yang lalu, dan aku membuat planinng atas nasihat ibu aku. Aku nak kumpol duit nak setel hutang dan dalam masa yang sama aku nak menabung untuk pergi ke KOREA tahun depan dengan kewangan yang kukuh. Aku memberitahu kepada rakan sekerja aku......tentang planning aku, lalu dia menegur yang dia mahu membuat UMRAH pon mencukupi buatnya.......... aku sedih dengan diri aku sebab kenapa aku tak pernah pikir tentang tu langsung. Dan sejak semalam aku bertekad aku akan pergi ke Mekah dahulu baru la aku akan ke korea. Harap impian ini diredhai Allah dan dipermudahkan oleh NYA.



NOTA BIAWAK: Buat masa ini aku tak pernah miss berdoa untuk seorang rakan yang aku amat sayangi untuk mendapat hidayah |Allah SWT juga. Saya sangat-sangat sayang rakan itu. Saya harap jika tidak berjumpa bersama di dunia alangkah bahagia jika kami berjumpe di syurga. Walaupon aku tak layak untuk syurgaMU namun juga aku tidak mahu ke NERAKAMU.....

Selasa, 21 Februari 2012

K.E.S.A.B.A.R.A.N

 
COMEL TAK ANAK AKU TUNGGU MAMA DIA???
OK AKU TIPU!

Kesabaran
Apakah maksud dari perkataan di atas? Ini perkataan yang amat sinonim dengan kita lagi-lagi Melayu yang beragama Islam. Tetapi ini Malaysia, orang Cina India semua pon gunakan ayat ini. (SAYA BANGGA DENGAN RAKYAT MALAYSIA).

Kenapa aku tulis dengan skema kali ini? -_-"

Tajuk post kali ini memang sesuai dengan aku kerana aku seorang yang panas baran. Maka aku, family dan kawan-kawan sentiasa mengingatkan aku cara-cara untuk menenangkan hati. Bila aku panas baran aku suke mengamuk dan LARI!!!!!!! fine....kalau dah kerja macam sekarang (alhamdulillah sudah mempunyai kerjaya sekarang dan bertekad dengan serius) aku nak lari ke mana?? HAHAHAHA

So, sebaik sahaja aku menerima tawaran bekerja di syarikat yang agak besar (aku tipu lagi...nak berlagak jek) maka Bos aku awal-awal warning aku supaya aku dapat bersabar kerana company besa MASALAH PON BESARRRRRRRRRRR...... Biaselah selama ini aku lebih banyak berurusan dengan haiwan. Kali ini, berurusan dengan haiwan hanya apabila aku balik rumah....weeeee. Dan apabila berurusan dengan manusia yang mempunyai akal, kurang hati, dan bekerja keras maka tekanan itu wujud tetibe.

Maka, aku hendaklah memantapkan diri untuk menempuhi masa depan yang penuh pancaroba. Cita-cita aku sekarang berlainan dari cita-cita di zaman Universiti. Sekarang, sudah bekerjaya haruslah bersyukur dan menanam cita-cita untuk mengumpul harta........ya !!!!!!! aku suka HARTA aku suka DUITTTTTT

Maka demi cita-cita yang amat beremosi itu mari kita amalkan doa-doa (makanan untuk HATI KITA)


DOA 1
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir"
(Al-Baqarah : 250)

**************************************************
DOA 2
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ


Maksudnya : "Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)"
(Al-A'raf : 126)








Nota Biawak : Emmm sibuk mencari jodoh! demsssssss

Selasa, 7 Februari 2012

PENAKUT - YUNA

Tak semua kau rancang akan berlaku
Mungkin nasib tak menyebelahi aku
Entah mengapa engkau yang aku cinta
Mungkin lebih baik kau ku lepas saja

Ini tidak adil tidak adil baginya
Ini tidak adil tidak adil bagiku
Ini tidak adil
Untuk engkau bertanya jika ku mencintaimu juga
Tidak adil tidak adil baginya

Kau tak pernah cuba memahami aku
Cinta kau ucap tak pernah engkau tunjuk
Dan bila tiba saat ku kehilangan
Beban yang tak pernah cuba kau ringankan

Kau bukan milikku
Dan aku memang penakut
Mengakui cinta kepadamu
Seribu kali ku cuba ucapkan
Bila bersamamu
Kau bukan milikku
Dan engkau pun tahu
Kau bukan milikku


******************************************************************

Hebat lirik dia..tahniah hari ini aku sangat tersentap, sangat sedih, sangat kagum apa yang dah jadi dengan aku, tak semua masalah dapat diselesaikan dengan pengakuan......maka aku undur diri dan bye2..........sebab aku memang PENAKUT

Bab lain dugaan menjelma, jiwa aku semakin kacau sebab masalah untuk menjaga hati manusia. Sumpah aku dah penat menjaga hati manusia yang tak jaga hati aku.......maka aku lepaskan dan aku malas nak ambil tahu pasal manusia itu lagi.........aku minta maaf, halal makan minum.

bye2







Nota Biawak : kecik hati dengan kawan...........ok semuanya salah aku dan aku tak mahu bebankan kau dengan apa2.........maka bye2 aku lepaskan semua