Rabu, 28 Ogos 2013

PERANG: ISU MESIR, INFO MANA NAK PERCAYA?

Bgai korang tengok gamba haaa sape dorang ni? Kenapa aku dok kecoh bincang pasai Kes Mesir ni?? Sebab ramai saudara aku! Saudara Islam kita yang tak berdosa...lagi2 wanita dan kanak2 dibunuh kejam ibarat nyawa mereka dianggap sebagai zombi, pelesit, tiada harga. 
Dr Muhammad Morsi
Hosni Mubarak (digulingkan setelah 30 tahun jadi presiden Mesir yang kejam)
 Kiri Jeneral Abdul Fatah Al-Sisi

Semalam aku ada chat skype ex opismate aku, Ahmed yang dulu dia kerja kat Malaysia. Then sekarang dia kat Egypt. So aku ni dok tanye la dia ok ke tak....syukur dia agak jauh dari tempat perang tapi still dalam Egypt lah! Apa yang kita bace dari pelbagai media, jujur aku sokong Dr Muhammad Morsi. Aku percaya di memang nak pertahankan Islam, sebab yahudi tergugat maka pelbagai strategi dilakukan untuk jatuhkan Dr Muhammad Morsi. 

Info dari blog brother (aku suke gila bukak blog dia mantap penulisan dia)

Yang paling best yang ni
***********************************************************
Dosa Mursi itu adalah kerana dia boleh membawa Mesir dalam setahun ke arah jelapang makanan. Yang dulu zaman mubarak gandum hanya boleh dihasilkan dalam negeri sebanyak 20% paling banyak, sekarang sudah melampaui 60%.

Dulu perlu mengimport ke Amerika, sekarang Mursi mengimport dari negara yang dia inginkan, yang lebih menguntungkan rakyat. Keadaan ini dapat menjimatkan belanja negara sampai jutaan dollar pertahun sekaligus meningkatkan ekonomi petani.

Dosa Mursi adalah kerana membangunkan terusan Suez menjadi pasaran bebas dunia. Yang dulu di zaman mubarak hanya menghasilkan wang sebanyak 5.6 bilion dollar pertahun, akan meningkat 100 bilion dollar pertahun.

Dosa Mursi adalah menaikkan gaji PNS dan pesara sebanyak lebih 200%, manakala harga-harga barang boleh dipertahankan tidak naik, sehingga PNS jadi lebih makmur.

Dosa Mursi adalah membina kilang samsung terbesar di Arab di wilayah Bani Suwef, sehingga harga barang elektronik menjadi murah.

Dosa Mursi adalah membuat kilang kereta sendiri sehingga untuk tahun-tahun ke depan tidak perlu lagi mengimport kereta.

Dosa Mursi adalah membuat kilang senjata sendiri sehingga tidak perlu lagi mengimport senjata-senjata rongsokan dari Amerika.

Dosa Mursi adalah membuat kilang Innar (sejenis tablet / ipad), sehingga seluruh rakyat nanti boleh merasa nikmatknya memakai barang elektronik bermutu dengan harga yang berpatutan. Anak-anak sekolah boleh belajar pakai alat canggih.

Dosa Mursi adalah mampu mempertahankan, bahkan menambah rizab pertukaran asing Mesir yang sebelumnya sudah di ambang kemuflisan.

Dosa Mursi terbesar adalah dia selalu solat berjemaah di masjid, hafal al Qur’an, selalu tahajjud dan sabar terhadap segala caci maki.

Dosa Mursi adalah menyokong perjuangan Palestin, Syria dan Myanmar.

Dosa Mursi yang tidak kalah parahnya mengeluarkan Mesir dari kongkongan kuasa tentera dalam 40 hari, di mana Erdogan memerlukan bertahun-tahun untuk melakukan hal itu.

Dosa Mursi meningkatkan harga diri negara Mesir di hadapan negara Arab lain bahkan dunia. Hingga Mesir jadi negara yang diambil kira.

Dosa Mursi adalah berusaha membangunkan tenaga nuklear dan tenaga matahari sebagai tenaga alternatif di Mesir.

Dosa Mursi adalah kerana ia mampu menarik pelabur luar negeri dan mempertahankan kepercayaan asing di Mesir.

Dosa Mursi adalah membuka kembali jalan darat antara Mesir dan Sudan sehingga kerja sama dalam bidang ekonomi kedua-dua negara akan meningkat.

Dosa Mursi adalah mampu membuka lapangan kerja baru untuk 600 ribu lebih orang pengangguran.

Dosa Mursi adalah berusaha mengembalikan harta yang dibawa lari ke luar negeri oleh Husni Mubarak dan kroni-kroninya.

Dosa Mursi adalah menegakkan kehakiman yang sebenarnya dan berusaha menghabisi kecurangan.
*******************************************************************
Tetapi bila aku chat ngan Ahmed yang merupakan Rakyat Mesir, 
Aku tanya....dia sokong sapa?

******************************************************************
 Ahmed: But to be honest, i see demonstrations in malaysia about this issue
  These demos r supporting the muslim brotherhood group, this group is actually terrorist group which use religion to attack innoncent people
No, army is defending the people against the muslim brotherhood group
I hate morsi, he is terrorist
 Im with army
Because his group want to own egypt, kill anyone who has different opinion. They have weapons, they are not peaceful
Everyday they make bombing
Kill civilians
Thats why army fight with them
Some people follow them, because they use islam as frontpage.. but it is not true
U see, u always like them, because they call themselevs muslim, but islam ask to kill people?
Our army is egyptian army, they never kill kids or women...they r our relatives ...
 Morsy group is cowards
They have weapons
 They shooting police and also civilians
 So army must shoot them
Hahahaha
 Sisi is very normal egyptian guy, sunni
U know last time morsy is the one who appointed sisi To be head of army
Because he close all tv channels, he only appoint people of his group, electricity cuts everyday because he export oil and petrol to countries who support him for cheap price, you know last time when i want to fill my car with petrol i need to queue for at least 3 hours
No lah, i reject morsi, and im sunni :)
*************************************************************
Paham tak ape yang Ahmed bagitau aku??
Kesimpulan aku buat dari perbualan kami, dia bagitau semua yang media putarkan, sebarkan adalah info salah. Info yang menyokong Morsi yang kononnya perjuangkan hak Islam. Morsi gunakan Islam sebagai taktik untuk tawan Mesir. Dia mempunyai pengaruh media yang boleh putarkan fakta. Sebenarnya yang bunuh orang tak bersalah adalah pengikut Morsi yang bersenjata, yang bunuh orang tak bersalah. Sebab tu askar terpaksa bertindak untuk berperang dengan orang macam ni

Ok....ni cabaran terbesar bila AKU WAS WAS, senang terpengaruh. SIAPA YANG PERLU AKU PERCAYA????????? Memula aku pelik kawan aku ni SYIAH ke??? then aku tanye...die sunni. Sunni ni ahli sunnah wal jamaah (yang mengikut ajaran Islam, percaya pada Allah SWT, Rasulullah SAW) yang bertentangan dengan Penganut Syiah!!!!

Subhanallah, mereka lebih tahu keadaan disana berbanding kita yang dok pong pang kes Mesir ni. Tetapi macam kita la, orang sokong parti kerajaan dan parti Pas berlainan pendapat sehingga fitnah jadi fakta. So tak leh percaya gak!!!!!!!

Allahuakbar, tetapi aku pernah tengok video Dr Muhammad Morsi dia pernah cakap. Dia percaya yang ISLAM akan menang juga. 

Yelah, tanda2 besar kiamat, bila Islam menjadi kuat. Maka kita tunggu je la. Bak kata kawan aku Didie Adila....kita boleh tahu kebenaran bila kita di padang Mahsyar nanti! Semua terselindung akan terbuka. Kita mampu berdoa je la agar kita tidak mudah terpengaruh atau berada dalam jalan yang sesat, jalan yang jauh dari ajaran benar. Iman tidak boleh diwarisi. Maka kita kene usaha, supaya kita sentiasa berada di jalan Allah SWT. Amin

Kes Saddam Hussein ni aku pon pelik gak! Seyes. Dulu orang dok gebang, Allayarham seorang pemerintah ditaktor, bunuh beribu2 rakyat. Tapi aku ada baca info dalam blog anti syiah. Dia tegas untuk membunuh orang Syiah yang merupakan musuh dalam selimut ISLAM. 

Fakta kebenaran : Wallahualam, semua terjawab di kiamat nanti!

Tak kisah lah siapa pun yang bersungguh explain kat aku pasai kes perang Mesir aku dengar je la. Nak percaya 100% MEMANG TAK!!!!!!!!!! tetapi aku rase perang memang tak adil. Jika musuh pon, kita kene respek mayat mereka. Jangan bunuh budak dan wanita. 

Tapi mereka dibunuh! Tak ke perangai ni same macam Presiden Israel? Macam Ariel Sharon sampai jasad tak diterima bumi. Dia pernah bersumpah yang dia akan hapuskan wanita dan kanak2 Islam sebab ape??? sebab wanitalah mempunyai senjata terkuat, wanita boleh mempengaruhi melalui kata2 nya, boleh melahirkan zuriat yang meneruskan generasi, dan kanak-kanak yang saksi perang akan membesar dengan dendam menjadi pembangkang beliau.

Tanda akhir zaman rakan.....semua dok kata Malaysia takde buat tindakan pon! tapi pikir gak, semuanya bersebab bukan kita takde tindakan tapi MEREKA mempunyai bom nuklear, kita??? LINAS tu baru nak buat ok! Haha! Bukan macam negara RUSIA, CHINA, KOREA ada bom nuklear.....so ape yang perlu orang Malaysia buat??? Doa banyak2, amalkan solat taubat setiap malam sebab kita tak tahu bila2 je Malaysia boleh jadi macam Palestin, Iraq, Afganistan, Mesir, Myanmar dll.

Teguran untuk diri sendiri juga yang selalu alpa. Jihad itu bukan dengan cara kita pergi berperang je tapi dakwah pon sebahagian dari jihad. Selagi mampu sebarkan kebenaran! 

Salam ukhwah! 

Selasa, 27 Ogos 2013

RABU - BORING

Seyes macam BODOH