Rabu, 22 Januari 2014

BELAJAR MENCINTAI DIA


Jangan terlalu membenci sesuatu
Siapa yang tahu kisah cinta tragis aku, mesti simpati pada aku tapi siapa yang tak tahu mesti dia kata aku terlalu emo. Tak kisah apa orang nak cakap, bukan kereta hengkau. Pedulik hapa aku.

Bermula dari kisah berebut kereta dengan ibu, sorang nak pergi event pas dan seorang nak pergi kenduri kawan baik di Terengganu. Si ibu mungkin lupa bahawa kawan baik anaknya sudah mengajaknya ke kenduri namun bagi si Ibu event PAS lebih penting. Tidak mengapalah, dengan air mata aku mengambil keputusan untuk mengambil kereta persendirian. 

Selama 3 hari mencari agent. Tapi berfikir panjang, seorang kawan telah memberi link FB Malaysia Car Showcase (agent ni tak bertanggungjawab so janganlah refer pada dia). Aku terus roger abang itu, semua proses dipermudahkan dalam masa seminggu. Alhamdulillah. 

Aku memilih untuk mengambil Saga FLX kerana MURAH!!!!!!!!!!! mampu la bayar RM500 sebulan. Dan selain itu, sebabnya famili aku pun pakai SAGA FL, SAGA yang lame tu. SAGA FL tu tiada masalah, enjin pun ok dan kereta sudah beberapa dilanggar dan melanggar tapi tiada kesan kemek. Dengan ciri2 tahan lasak itu, aku dengan gamble ambil SAGA FLX. Tapi aku tak tahu, FLX mempunyai enjin CVT yang mana rata-rata masalah utama yang timbul adalah sebab enjin CVT ni. FL enjin biasa je sebab tu tak banyak masalah. 

Pada bulan pertama masalah enjin mati bila start atau reverse parking. Mulanya aku menyangka TIMING LOW. Dah bawak banyak bengkel Proton, Gombak dan Kepong. Tapi gagal, masalah yang sama timbul. Power window pula rosak, dan cermin kereta retak seribu. Ya Allah sabar sangat dah ni.

Bulan ketiga, bila travel jauh enjin mati jalan (sewaktu drive laju di lane paling kanan) aku rase ini ada masalah enjin (Major problem) bawak pergi merata GOMBAK, KEPONG, MALURI dan akhirnya semua giveup suruh aku pergi HQ, SHAH ALAM. 

Sampai sana 3 hari aku cuti bodo2 duduk disana, menunggu. Nak tinggal kereta tak boleh atas alasan, HQ tak kasi simpan kereta. Selepas kejadian aku mengamuk di HQ, aku mengambil inisiatif untuk meminta bantuan ayah untuk berurusan dengan HQ pula daripada aku mengamuk sampai masuk paper! Habis. Beberapa kali ayah bantu aku hantar kereta tapi masalah tak pernah selesai sehingga kini masih mati enjin tengah jalan, dan kerap sangat tak boleh start enjin. 

Baru-baru ni, ayah komplen kereta aku bunyi kuat sangat, macam ada masalah bearing atau alignment tayar atau memang enjin bunyi kuat gedung...gedung...kling...kling...setiap kali naik kereta aku berdoa agar tayar tak tercabut. Redha sangat.

Banyak sangat air mata pada kereta ini. Jika aku jual, aku perlu bayar pada bank RM 10,000 dan cari lagi RM5000 untuk ambil kereta baru. Tapi malang, aku tiada simpanan kerana dalam tempoh 6 bulan aku sudah banyak berlabur pada kereta ini sia-sia.

Tiba-tiba aku telefon ayah sambil nangis, ayah kata kamu sabar la. Mungkin ini ujian Allah untuk aku jadi lebih matang dan sabar. Dan aku perlu melihat pada orang yang lebih banyak dugaan Allah beri, contoh syukur walaupun kereta buat hal aku masih selamat dan merata aku telah pergi. Ada aset sendiri. Orang lain?? 

Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.


Bila banyak kali kawan nasihat aku dengan ayat al Quran di atas, baru aku sedar. Semua takdir dan ada hikmah. Belajar menerima perkara yang kamu benci. Alhamdulillah, walaupun dia mati atas jalan atau tak boleh start enjin, aku masih boleh tersenyum dan sangat tenang berbanding sebelum ini la. Walaupun dia banyak beri air mata, tapi dia telah lindungi aku hujan dan panas. Semasa aku sedih dengan kehidupan aku, dia menemani aku merata dalam Malaysia. Jika travel aku takut untuk tidur seorang di masjid, aku akan parking di depan masjid dan tidur dalam dia. Dia melindungi aku. Setiap hari aku ke tempat kerja 6.30 pagi. Maka aku akan tidur di parking dalam Taman Rimba TTDI sementara menunggu waktu masuk kerja 8.30 pagi. Alhamdulillah, jika aku membawa kawan aku (nyawa orang lain) tak pernah lagi enjin mati atas jalan. Syukur. 

Maka, sekarang aku nak jadi matang. Aku nak belajar mencintai apa yang aku miliki. Bergenang aku dengar lagu Afgan - Cinta tanpa syarat.

Aku belajar mencintaimuMencintai tanpa syarat apapunMeski kau yang tersulit untukkuTapi aku tak ragu
Kini kita sudah semakin jauhBahkan sulit untuk kembaliKu beri semua yang ada padakuTanpa syarat apapun
Aku ingin tahu ada di hatimuAku lelaki yang tak bisa mudah menggantimuMeski aku takut akan kelemahanmuKu takkan lari karena cintaku sempurna
(cintaku tanpa syarat)
Kini kita sudah semakin jauhBahkan sulit untuk kembaliKu beri semua yang ada padakuTanpa syarat apapun
Aku ingin tahu ada di hatimuAku lelaki yang tak bisa mudah menggantimuMeskipun diriku takut (meski aku takut) akan kelemahanmuKu takkan lari ooh ku takkan lari oohKu takkan lari karena cintaku sempurna
Bukan aku je alami masalah ni, so jom sesame positif

RUNNING MAN EP 181 klako gile

 

Selasa, 21 Januari 2014

PANGLIMA HITAM - Part 3

PANGLIMA HITAM - Part 1
PANGLIMA HITAM - Part 2


"Saya rasa tak sesuai kita bincangkan masalah ini sekarang. Saya kene selesaikan misi Gekko kita ini barulah boleh fikir untuk berumah tangga ke nak ape ke? Awak jangan buat keputusan sendiri. Lagipun saya tak pernah sukakan awak. Kita hanya rakan sekerja", aku perlu fokus pada misi aku. 

"Betul ke awak tak pernah suka saya?", lirikan mata Faizal yang was-was dengan penyataan aku sebentar tadi. Aku terdiam. Kenapa sejak akhir-akhir ni Faizal lain macam. Sangat agresif bab kahwin ini. Ke dia rasa yang aku sukakan dia? Atau kantoi aku tergamam melihat dia berbaju melayu dan bersongkok pagi tadi?  

"Saya boleh bet, lepas ni awak akan bertambah suka  kat saya. Saya akan goda awak....haa jangan terkejut", aku betul-betul terkejut dengan keyakinan Faizal. Dia mengusap kepala aku sehingga ke ikatan rambut dan digoyangkan kemudian dia membetulkan kembali tudungku. Aku terkejut dan putus kata. Aduh! Tergamam.

"Okay, kita tengok setakat mana awak boleh try saya", aku malas melayan Faizal, terus bangun dari meja makan. Faizal hanya ketawa. Tiba-tiba aku tersenyum semasa menuju ke bilik, aku ni gila ke? Ke memang aku dah tersuka Faizal??

Tetiba aku teringat pesanan Panglima Hitam. 

"Jika kau mahukan Gekko, kau kena korbankan seorang lelaki untuk menjadi Tuan aku!". Ya Allah janganlah Faizal aku gunakan sebagai kambing hitam.

Kami tidak boleh melengahkan lagi masa, kami harus berjumpa Damia. Kami lincah mengundur diri, sekali lagi ibu kecewa dan kelihatan redha dengan pemergian kami. Di dalam kereta, Faizal bersuara
"awak betul tak nak kahwin dengan saya ke? Saya betul-betul melamar ni!". Aku membalas "kita jumpa Damia dahulu, soalan akan saya jawab nanti". Tegas. Fokus yang satu.

Kami terus ke port rahsia kami, Damia kelihatan sugul mungkin trauma dengan kejadian yang hampir diculik tadi. Kami perlahan duduk di meja dan menunggu Damia membuka peti suaranya.

"Kak Ira, saya rasa kita tak akan mampu tangkap Gekko. Semasa saya ditarik oleh konco Gekko, mereka bercakap dengan satu suara yang saya tak nampak jasadnya", Damia memberanikan bersuara. Aku tahu dia masih takut dengan kejadian tadi.

Menurutnya, semasa dia ditangkap, lelaki- lelaki itu tidak memegang badannya tapi tangannya terus terikat dengan tali yang datang entah dari mana. Semasa dia dihumban ke dalam kereta Hummer itu, terdengar suara yang bergema memberi arahan. Berkumat-kamit bibir Damia membaca ayat 9 dari surah Yaasin.


Dengan izinNYA pertolongan dari Allah, Damia meleraikan ikatan tangan dan meloloskan diri dari kereta itu walaupun ia perkara yang agak mustahil. Syukur Damia selamat. 

"Kau rasa Gekko tu sebenarnye bukan manusia? Begitu? Dan apa guna bukti ini?", tunjuk aku beberapa keping gambar lelaki berwajah jelas hasil tangkapan CCTV yang disyaki Gekko, selepas dia melakukan beberapa pembunuhan secara terang-terangan. Lelaki ini jugalah yang membunuh ayah. Pelik, setelah beberapa tahun siasatan kami walaupun dengan segala kepakaran, kami masih gagal jejak lelaki ini, dia juga tiada identiti diri dan kami merasakan berkemungkinan dia adalah seorang perisik!

Perbincangan yang tiada kata putus. Kami hampa namun kami belum berputus asa. Tetiba ingatan aku pada Panglima Hitam. Mungkin aku perlukan bantuan dia. Terdesak sungguh! Aku terus keluar membiarkan perbincangan itu tergantung. Aku perlu pulang ke rumah dan berjumpa Panglima Hitam. Tekad.

**********************************************
Dengan nafas putus-putus aku membaca ayat mantera itu.

"Hahahahahahahaha............aku dah kata, aku saja yang boleh tangkap Gekko, dia hanya picisan kalau dibandingkan dengan aku. Kau sama dengan ayah kau!! Nak buat keputusan pun susah! Ramai berebut nak menjadi 'tuan' aku tetapi aku hanya memilih yang layak sahaja", Panglima Hitam seolah-olah mengejek aku!

"Ok, adakah aku ada pilihan lain? Selain korbankan seorang untuk kau?", aku tidak mahu tunduk pada makhluk ini!

"Ada, kau kena berkahwin dan mengandung. Anak itu akan jadi milik aku", Allahuakbar. Tiada pilihan untuk aku? Kedua-duanya nyawa. Aku tidak sanggup korbankan nyawa sesiapa.

"Kau korbankan Faizal!!!", sergah Panglima Hitam membuatkan aku merasa sungguh marah.

"Walau apa pun terjadi kau jangan sentuh Faizal", amaran aku pada Panglima Hitam. Aku tak sanggup juga kehilangan Faizal. Tetapi buat masa ini, hanya Faizal dapat membantu aku! Terus aku mencampakkan balutan kuning itu di dalam beg galas semula, Panglima Hitam hilang. Aku terlalu letih tambahan pula dengan kesakitan senggugut, aku tertidur di siang hari.

***********************************************

Aku bermimpi aku terjun dari bangunan dan terus terjaga. Lihat jam ditangan pukul 8 malam! Allah lamanya aku tidur. Termenung teringat mimpi tadi. Aku melihat ayah ditembak oleh Gekko yang menyamar menjadi orang awam yang kononnya saksi pada kes rompakan berlaku. Aku sempat melihat ayah memandang aku dan menjerit nama Gekko. Tak sedar air mata laju bercucuran.

Hati aku meronta-ronta untuk dapatkan bantuan Panglima Hitam. Maafkan aku Faizal.

Dalam leka mamai mengingati mimpi, tetiba telefon bimbit berbunyi. Tertera nama Faizal. Panjang umur.

"Assalamualaikum, saya depan rumah ni, keluar sekarang sayang!", lembut seperti biasa. Faizal seorang sahaja yang melayan aku sebaik ini. Sejak kami memulakan misi bersama, dia amat menjaga segala keperluan aku dari segi mental dan fizikal. Aku hanya menuruti, tanpa membersihkan diri aku hanya mencapai tudung dan keluar. Melihat dari jauh wajah Faizal tersenyum manis.

"Kenapa?", soal aku.

"Saya bawak makanan ni saya tahu awak tak larat bangun masak atau keluar beli makanan", Faizal terus melulu masuk ke dalam rumah tanpa segan-silu. Dia mengambil tuala dan memaksa aku untuk mandi bersihkan diri. Kemudian hanya kedengaran bunyi bising di dapur.

Setelah mandi, makanan semua sudah siap terhidang. Aku labuhkan punggung dan melihat Faizal tersenyum. Ya Allah, kenapa hari ini aku rasa berdebar-debar melihat Faizal tersenyum manis macam ni. Kenapa selama ini aku tak rasa perasaan ni? Dalam tidak sedar, aku telah merenung wajah Faizal agak lama.

"Kan saya dah kata, awak akan jatuh hati pada saya. Saya boleh jamin lah!!!! Awak sebenarnya nak kahwin dengan saya kan???", ledakan tawa Faizal membuat aku sedar. Allah malunya aku tenung Faizal sebegitu. Cepat-cepat aku menyuap nasi dan mata hanya menunduk, malu. Tiba-tiba Faizal memegang tanganku.

"Mata bengkak, napa menangis?", Faizal memang prihatin.

"Mimpi ayah", Alllahhh....mudahnya aku mengadu pada Faizal? Apa dah jadi dengan aku???

"Kita kan sedang usaha cari Gekko, saya janji saya akan bawak Gekko ke muka pengadilan walaupun dengan menggadai nyawa saya sekalipun. Jangan risau. Allah akan membantu kita", pujukan Faizal buat aku tersentap. Teringat kata-kata Panglima Hitam, dia mahukan Faizal sebagai 'tuan'. Ya Allah, aku mungkin tidak tahu perasaan aku yang mendatang, tetapi janganlah Kau mengizinkan Panglima Hitam memiliki Faizal.

"Tapi Gekko, Damia kata Gekko bukan.......", kata-kata aku dipotong. Pantas Faizal menyuap nasi ke mulut aku. Dikuis nasi yang bersisa melekat pada dagu aku. Masa ini aku melihat Faizal sangat kacak. Faizal mendekati aku dengan mengesot kerusinya dengan kerusi yang aku duduk. Hampir tersedak kerana Faizal menakuk tangannya yang besar dan berurat ke dagu aku untuk menyuapkan lagi nasi. Aku kaku tak bergerak, hanya mengunyah. Sekali lagi suapan Faizal ke mulut dan akhirnya aku mengigit jari Faizal. Faizal menjerit kesakitan.

"Saya sakit perut bukan cacat tangan, saya boleh suap makanan sendiri", geram tapi aku tahan gelak melihat reaksi muka Faizal. Kenapa aku nak tolak jika ada lelaki sebaik Faizal dalam hidup aku?

Tiba-tiba Faizal diam.........

"Hah, semalam masa jumpa Pak Kadir, saya rasa lain macam. Tak sedap hati tengok muka pelik Pak Kadir. Awak tahu.. dia jenguk saya kat pondok, sebelum masuk tu, dia tepat pandang pada teropong saya. Macam tahu saya sedang buat apa dan dimana. Tu yang saya ajak dia datang rumah mungkin saya dapat korek apa-apa. Saya dah periksa semua CCTV tiada yang pelik macam semua dirancang baik. Dan kalau perasan banyak tanaman baru kat area CCTV yang kita letak, bukan tanaman buahan atau sayuran tapi rumput biasa macam nak cover sesuatu. Padahal baru 2 minggu je kita datang pasang CCTV semua, haritu takde apa-apa cuma semak sahaja. Memang saya pelik lah! Saya tak boleh percaya sesiapa sekarang. Saya nak siasat sendiri", Faizal yang serius sudah muncul. Andaian Faizal yang cukup berpengalaman tak pernah aku sangkal. Kejituan beliau amat aku kagum.

"Saya ikut, bila? Kali ni kita berpecah. Abaikan area CCTV anggap sahaja itu sebagai umpan kita. Saya ada plan untuk Pak Kadir....", sakit hilang terus bila Faizal serius berbincang tentang Pak Kadir.

"Sayang, awak tu sakit dan tak elok perempuan datang bulan masuk hutan. Awak tunggu disini je. Saya akan bawak Yoo Han ikut bersama saya", saat ini Faizal masih mengambil berat tentang aku. Tapi dia macam tak kenal dengan perangai aku.

"No, i'm okay and i'm with you", terus laju suapan nasi. Faizal hanya memerhatikan perbuatan aku dan tersenyum.

"Amboi...kalau kerja nombor satu? Kalau sebut fasal kahwin, banyak sangat alasan. Kita kahwin ya Ira? Saya takut.....saya takut saya mati kempunan nak kahwin dengan awak", cara Faizal seakan mengugut aku tapi jauh disudut hati aku, aku telah menerima Faizal. Betul juga kata dia, dalam keadaan kami, takut kami terlanjur tanpa sedar. Lagipun, tiada lelaki lain selain Faizal bersama aku.

Aku hendak bangun dan berkemas tapi terduduk kerana Faizal memegang bahuku menunggu jawapan tadi.

"Iye..........tapi janji dengan saya awak jangan sebut fasal mati-mati. Awak nak saya jadi janda ke? Awak kene janji dengan diri awak, awak tak boleh tinggalkan saya", dari mana aku dapat keberanian untuk bercakap begini?

Anggota polis seperti aku sentiasa bersiap bila-bila masa sahaja. Aku yakin, Faizal ada menjaga aku. Kali ini, aku tekad untuk membawa Panglima Hitam bersama. Pantas curi-curi aku membaca mantera. Aku tak tahu apa akibat dari perbuatan ini. Tapi jelas sekarang aku tekad untuk selesaikan Gekko!

"Panglima Hitam, aku nak kau ikut aku dan beritahu aku semua perkara tersirat yang tak terlihat oleh hijabku. Selesai perkara ini Faizal kau punya!", arahan aku seakan 'tuan' kepada Panglima Hitam. Panglima Hitam hanya tersenyum.

Maafkan aku Faizal. Bab 'tuan' kita boleh selesaikan kemudian. Mungkin bantuan ustaz, pikir aku. Sungguh terdesak untuk menangkap Gekko. Wajah ayah jelas diingatan. Masih ada masa untuk aku rancang selamatkan Faizal dari Panglima Hitam.

Tanpa Faizal sedar, sebenarnya kami bertiga. Hanya aku yang dapat melihat Panglima Hitam. Kami menuju ke Felda Keratong semula. Kali ni kami tidak singgah di rumah tumpangan tapi berumah di dalam van. Di hentian R&R Temerloh kami bertukar kenderaan, Faizal telah menyediakan van yang lengkap dengan pelbagai teknologi litar CCTV. Aku pun tak pernah terfikir untuk berbuat sedemikian. Macam manalah kalau aku kehilangan lelaki sehebat Faizal??? Aku akan menyesal tak sudah.

Van kami berhenti di tepi pekan Felda Keratong. Diluar seakan van buruk yang terbiar. Tidak perlu keluar untuk makan, kerana ia lengkap dengan makanan dan minuman untuk beberapa hari. Kami keluar untuk ke tandas dan mandi. Semasa leka memeriksa dokumen, terasa sunyi, Faizal pula hanya diam. Bila aku menoleh, rupanya dia tertidur. Aku bangun dan mengambil jaket kulitnya dan menutup belakang badannya. Kasihan Faizal.

"Kau sebenarnye sayangkan Faizal kan? Ala...takpe, Faizal hanya menjadi tuan aku sahaja bukan aku bunuh dia pun", Panglima Hitam ingat aku bodoh? Biasanya makhluk macam ini perlukan tuan untuk menjaga makan dan badan untuk menumpang. Akhirnya Faizal yang sakit.

"Orang tua itu sebenarnya jelmaan Gekko. Jasad dia sebenarnya sudah mati dibunuh pengikut Gekko minggu lepas. Sekarang kalau kau nak jumpa Gekko, aku boleh jumpa dengannya dahulu", orang tua yang dimaksudkan adalah Pak Kadir. Mana mayatnya? Kasihan Pak Kadir telah menjadi salah seorang mangsa Gekko.

Tanpa mengejutkan Faizal dari tidur, aku keluar dengan plan aku sendiri. Ditemani Panglima Hitam aku rasa selamat. Kali ni aku yakin, aku dapat tangkap Gekko.

Bismillahi tawakkal tu'alllah ~~


Bersambung............

CARA MUDAH MEMIKAT HATI LELAKI?

Kihkihkihkih (gelak malu-malu)

Dah lama tak rasa nak sukakan orang. Tetiba hati aku yang nampak rapuh diluar tetapi berkerak didalam....terusik. Susah ya rabbi nak move on ni. Tapi aku usaha gila babi sekarang! Aku yakin aku boleh!

Kihkihkih sambung gelak lagi. 

Since tengok abang-abang kera nak kahwin dan yang dah kahwin. Aku terus rase aku macam loser gila babi. So niat aku untuk tahun baru adalah mencari suami dalam masa 365 hari! Azam tahun 2014.

Bila aku cakap ngan ramai kawan, kalau jumpa lelaki single yang nak kahwin bagitau nombor aku. So kawan tanyalah ciri-ciri apa yang aku nak? Maka aku buatlah list ....kihkihkih
Reaksi bila aku tunjuk ni, semua orang kata kau tak akan dapat ciri-ciri yang kau nak. Biasanya kita akan dapat apa yang kita tak nak.........down sangattttttt serius gila down! 

Macam mana ni??? Dan aku rasa aku takkan dapatlah ciri yang aku nak sampai bebila. 

Tiba-tiba.....aku terjumpa someone ni... Erm kau tak payah detail sangat Nadey. Kesimpulannya.... aku rasa dalam antara 10 ciri yang aku nak, dia ade 7!!!!! Terbaik sangat!!!!!!!!!!!! Memula aku takde rase apa-apa....tapi bila nak tidur teringat rasa blushing pulak. GILA

Macam banyak pulak persamaan kami. PULAKKKKKKKK

Walaupun dia crush aku, aku yakin 100% dia tak akan suka aku tapi aku boleh berusaha kan??? So aku google lah uollls.....so sesape yang rasa nasib korang sama dengan aku sekarang. Kita boleh praktiskan bersama!!! Kihkihkih


  1. Sentiasa tersenyum dan jangan bersikap sombong apabila berinteraksi dengan si dia.
  2. Pandai memasak adalah ciri-ciri utama mengapa lelaki mudah terpikat dengan anda.
  3. Berwatakan menarik (Persenoliti yang mampu mengugat hatinya). (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  4. Jujur dan sentiasa merendah diri.
  5. Lakukan apa yang dia suka dan jangan lakukan apa yang dia tak suka.
  6. Mempunyai bentuk badan yang menarik (terpulang kepada individu [INI MASALAH TERBESAR AKU]).
  7. Mempunyai tingkah laku yang baik dan lemah lembut. (INI MASALAH TERBESAR AKU).
  8. Pandai dalam memainkan peranan sebagai seorang wanita ketika berada disamping lelaki yang anda minati.
  9. Jangan terlalu mengongkong.
  10. Ketika berinteraksi dengan mereka jangan lupa gunakan bahasa tubuh yang anda ketahui seperti mata dan tangan.
  11. Jaga cara pemakaian anda,seksi atau tidak terpulang kepada lelaki yang anda minati. (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  12. Sering memberikan kad ucapan buat si dia yang kamu minati sebagai rancangan pertama memikat dirinya.
  13. Lelaki sukakan wanita yang suka berterus terang tanpa menyembunyikan sesuatu.
  14. Apabila berhadapan dengan lelaki yang kamu minati, renung matanya dan tunjukkan sifat humor kamu. Ini adalah taktik untuk memberitahu si dia bahawa kamu boleh didekati tetapi bukan beerti kamu ini perempuan murahan dan mudah didekati.
  15. Jangan bersikap selalu jual mahal apabila berada bersama mereka.
  16. Bijak menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan.
  17. Tidak mudah putus asa dan sentiasa berdiri di atas kaki sendiri tanpa meminta pertolongan dari orang lain.
  18. Jangan suka bercakap benda yang tidak berfaedah ketika bercakap dengan mereka. (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  19. Jangan bandingkan ‘dia’ dengan lelaki-lelaki yang pernah kamu kenali.
  20. Menjadi temannya ketika dia susah dan senang.
  21. Lelaki suka kamu menjadi mendengar yang setia dan tidak suka wanita yang suka membangkang.
  22. Yang paling penting lelaki suka dimanjai dengan belaian dan kata-kata yang romantik.
  23. Bunyi derapan kasut ketika berjalan juga mampu menarik perhatian lelaki.
  24. Lelaki tidak suka jika kamu memakai solekan yang terlalu tebal.
  25. Mengetahui bila hari lahirnya.
  26. Menghormati dirinya, keluarga dan teman-teman yang rapat dengannya.
  27. Bersikap matang dalam tutur-kata dan tingkah laku. Lelaki tidak suka wanita yang bersikap terlalu kebudak-budakan. (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  28. Agresif.
  29. Jangan terlalu teruja ketika bertemu dan berbual dengannya. Contohnya berbual terlalu lama di telefon untuk pengenalan pertama.
  30. Jangan terlalu bersikap ‘kelakian’ dan ganas dalam perbualan. (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  31. Jangan terlalu menunjukkan bahawa kamu ini terlalu baik dan sempurna.
  32. Jangan perasan bahawa kamu mempunyai paras rupa yang jelita. (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  33. Sentiasa memegang prinsip sederhana dan tidak boros di dalam perbelanjaan. (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  34. Bersikap keibuan adalah antara tips yang perlu kamu titik beratkan.
  35. Sentiasa bercakap lembut dengan mereka. (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  36. Ketahuilah mereka ini adalah golongan yang terlalu sensitif dan suka akan kelembutan apatah lagi dari seorang gadis.
  37. Kenali siapa dirinya yang sebenar sebelum kamu memulakan langkah untuk memikat.
  38. Lelaki sukakan wanita yang suka menjaga kulit. Jangan biarkan wajah kamu dipenuhi jerawat batu.
  39. Aset penting bagi kamu untuk memikat lelaki adalah mata, punggung dan gaya langkah kamu yang kemas. (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  40. Jangan bersikap terlalu kuno.
  41. Bertanya khabar sekurang-kurangnya dua kali seminggu agar tali persahabatan dengannya tidak putus begitu sahaja. Mungkin suatu hari nanti sikap kamu yang terlalu mengambil berat mampu menarik perhatiannya.
  42. Usia dan bentuk badan bukanlah menjadi ukuran yang penting, tetapi kecerdikan, kejujuran dan tingkah laku yang bersopan-santun. (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  43. Lelaki sukakan seorang wanita yang beriman dan beragama. (INI MASALAH TERBESAR AKU)
  44. Menunjukkan bahawa kamu bukanlah seorang gadis yang mudah dipermainkan.
  45. Jangan terlalu merengek dan mengada-ngada.
  46. Jangan tunjukkan kelemahan kamu ketika berada di samping lelaki yang kamu minati.
  47. Lelaki sukakan wanita yang bijaksana dan matang serta mudah diajak berbincang.
  48. Berjaya di dalam apa jua bidang yang kamu ceburi.
  49. Tidak terlalu meminta dan jaga tata tertib kamu di meja makan.
  50. Jangan terlalu mengada-ngada nanti lelaki akan meluat pula dengan kamu!
Ya Allah, susahnya!!!!!!!!!! Macam mana? Aku ni dah la hodoh, bukan rupa paras je tapi perangai pon hodoh! Patot la tak de lelaki try aku! Kihkihkihkih. Arghhhh susahnya nak memikat hati lelaki ni. Tak pe Nadey, kalau kau berubah secara mendadak, obvious sangat nanti. Cool ..follow with flow. Kalau ade jodoh, jalan.............................

Tapi yang paling penting adalah.....

Move on
Usaha Anda ternyata mengalami jalan buntu, dan Anda ditolak? Jangan langsung berkecil hati.
Menerima penolakan memang tidaklah mudah, namun mengapa harus berlama-lama meratapinya? Bila sang lelaki tak tertarik, segeralah untuk move on.
Berilah senyuman singkat dan tinggalkan dirinya. Ingatlah bahwa Anda tidak harus berbagi ketertarikan dengan orang yang tidak berminat. Segera pergi dan mulailah dengan yang baru.


Don't give up Nadey. Usaha pasti jaya!

LOL

Gudelak Nadey!!!

Isnin, 20 Januari 2014

JAN 2014 - BAGAN LALANG

Dah lama sangat aku tak solat kat Masjid UKM
Testing kamera...baiklah cun gak!
Macam ni, awalnya tiada plan pada hujung minggu Thaipusam tu. Tapi tulah aku ni jenis tak boleh duduk rumah. Pastu aku plan nak pergi pantai! Pantai apa? Teringat Bob pernah kata nak pergi Bagan Lalang makan ikan bakar. So apa lagi. Memula nak pergi seorang sebab bila roger ramai bz, Dan pulak balik Johor ambil kursus kahwin. Teng dan Bell fwee....ajak pulak Sha memandangkan dia checkout bilik kt ukm haritu jugak. Bob cancel last minit sebab alasan malam jumaat tu ada kelas agama. Baiklah! Aku suruh Teng ajak Taro, junior merangkap baby Teng. Baiklah baby! 
Macam biasa Bangi-Gombak tu macam sebelah daerah je. Memang selalu sangat aku lepak Bangi.
Nampak tak beza bila perempuan dan lelaki snap group selfie? Muka aku separuh. Baiklah!
Sampai kesudah baby Taro ambek gamba aku separuh! Fine aku paham maksud ko kate aku tak muat la kan? Tetibe emo jadah! 
Sha sangat excited dengan kamere baru. 
Baby Taro kene buli ngan aku. Duduk depan lagi mudah aku ugut dia supaya sentiasa behave. Kesian! kihkihkih
Sampai tepi pantai aku cari la kepok lekor atau makanan ke kan.....
Bell
Anak taro, semut (budak biologi)
Cute gila korang posing macam ni!
Taro kata pengantin lelaki HODOH....macam dia hensem sangat!
Baby Taro with mulut LAHA
Bell n me
Ade iras tak? taro n sha? Haaa aku pantang, suka je nak kenenkan orang.
Bell dan selfie!
klako gila gambo ni,,,,,sha macam JOYAH sangat. Teng muka berkerut bila tok mi teponng.....
Sayang, petang tu mendung. So gamba kurang menarik!
Perangai aku memang hodoh! 
Taro: Dont go sha!!!!
Sha: Let me go......
Cuba anda lihat reaksi aku dan Teng??? Terus jongang!
Teng trauma kene peluk dengan aku!
Aku dah cuba sedaya upaya untuk cerahkan gamba ni....ampun baby Taro.
Pastu pas penat berjalan, kami cari restoran atas air. Kat hujunggggggggggggggggg sekali kat tempat naik bot kelong!
Kenyang gilos!
Esoknya Sabtu, pas kami singgah di IJN, kami ke Sweetree. Ya Allah aku sebenarnye dah boring pergi sini tapi Teng nak sangat makan daging Sweetree,
Ni la budak yang sawan tu!
Ahad pula, sebelum esoknya semua bz kerja kami singgah ke Taman Botani dengan beberapa sebab.
Nak naik basikal penuh pula..........sedih!
Baiklah buat yoga kat sini tetibe...klako!
Berkawan bukan waktu kau gembire tapi berada dengan kawan kau semasa dia susah
Mungkin aku tak reti tunjuk kasih sayang aku, tapi ikhlas aku sayang kawan-kawan aku. 
Mungkin aku ter'over' dan mungkin aku kasar dari perbuatan dan percakapan.
Tapi aku akan pentingkan kawan lebih dari diri aku sendiri.
Terima kasih semua!

Aku terlalu emo nak tulis sesuatu sekarang, tapi aku nak jugak post gambar-gambar ni supaya aku gembira dan stabil seperti biasa.

-Salam-