Isnin, 10 Februari 2014

PANGLIMA HITAM - Part 4


Aku hanya mengikut jejak Panglima Hitam. Dari pekan masuk ke ladang, makin dalam....makin jauh. Hati aku semakin risau, jalan ladang ini kelihatan sama, bagaimana aku nak keluar dari ladang jika terjadi apa-apa? Lincah Panglima Hitam bergerak, aku semakin putus nafas mengekorinya. Sakit senggugut aku belum kebah, tetapi kurang berbanding semalam. Aku berusaha berjalan dan berjalan sehingga habis hujung ladang, disitu terdapat sebuah busut yang sangat tinggi. Panglima Hitam mengangkat aku naik ke atas pokok dan kami memerhatikan busut itu dari atas. Sejurus itu dia mengeluarkan asap dari mulutnya dan dihembus pada badanku. Katanya untuk menutup hijab semua makhluk ghaib ini daripada melihat aku.

Tidak lama kemudian tiba-tiba aku terkejut melihat ular sawa yang amat besar keluar dari busut itu. Ular itu perlahan menyusur keluar dengan berhati-hati memandang kiri dan kanan. Kami hanya berdiam sehingga ular itu lesap dari pandangan. Panglima membawa aku turun, dan dia terus memasuki ke dalam busut. Aku makin teragak-agak untuk masuk, ia seakan-akan aku sengaja masuk ke lubang maut. Tetapi dengan pantas pula aku ditarik masuk oleh Panglima Hitam.......aku hanya mampu menutup mata ketakutan. Tawakal apa yang akan terjadi. 

Laju kami bergerak, berdesup melayang diawangan. Sesekali kakiku terasa memijak lumpur didaratan. Akhirnya aku tercampak ke tanah yang berlumpur. Gelap. Perlahan aku membuka mata sebaik sahaja telinga aku dapat menangkap bunyi mendayu-dayu seperti seorang perempuan yang sedang menyanyi. Halus dan menyeramkan. Tutur bahasa yang dinyanyikan seakan bahasa Jawa. Seperti mantera yang aku baca! Aku mencari Panglima Hitam yang lesap, panggilan aku tak bersahut. Semakin aku berjalan, bunyi suara perempuan itu semakin kuat. Keadaan yang gelap itu membuat aku semakin cemas. Dalam kegelapan itu juga aku berlari bagaikan orang buta. Setelah beberapa langkah, aku tersungkur dan muka tersembam ke tanah. Senak dada, "Ya Allah selamatkanlah aku dari sini", aku merayu dan berharap aku dapat keluar dari sini. Aku kuatkan semangat dan bangun berlari tanpa tujuan dalam kegelapan. 

"Faizal..............................", aku hanya mengharapkan Faizal untuk selamatkan aku.

Tiba-tiba tempat yang gelap itu perlahan-lahan menjadi terang. 

"Allah......?", terkejut aku melihat bertaburan tengkorak dan mayat disekeliling kami. Mayat bertimbun dan ada mayat yang tergantung kaki ke atas dibakar perlahan-lahan. Ditadahnya mangkuk untuk titisan darah. Beberapa mayat tidak sempurna dikorek organ dalamannya dan ada juga yang diperlakukan hidup-hidup, nyawa-nyawa ikan. Tempat ini bagaikan sebuah gua ghaib di alam lain, masakan tiada siapa tahu beratus mayat berlonggok disini! Suara perempuan  itu semakin menghampiri aku, akhirnya kelihatan jasad seorang perempuan cantik berbaju putih. Kakinya tak jejak tanah langsung. Kini dia berada betul-betul rapat di hadapan aku. Terkumat-kamit mulutnya membaca sesuatu. Tidak semena-mena badankku bergerak sendiri, tak terkawal. Perlahan badanku terapung menjauhi tanah dan mulutku bertutur bahasa Jawa seperti membaca ayat untuk menyeru roh-roh. Angin kencang bertiup kencang...........

Tiba-tiba Panglima Hitam muncul dan menarik aku ke bawah. Dia mengikat kaki aku dengan akar-akar pokok. Perempuan cantik tadi terus bertukar wajah dan bengis. Akhirnya syaitan berubah pada wajah asalnya. Beberapa kali Panglima Hitam menghempas badan mahkluk itu ke tanah. Menggelupur badannya seperti disalai. Kini aku boleh bergerak dan mengawal sendiri pergerakkan badanku. Aku cuba bangun nak melarikan diri tapi Panglima Hitam terus masuk merasuk ke badanku. Panglima Hitam sengaja menjadikan aku umpan dan untuk menarik perhatian dan menghapuskan mahkluk itu.

"Kau bodoh, kau nak bunuh saudara kau demi cucu Adam yang sial ini?????????", jerit mahkluk itu. Meremang bila mendengar suaranya seperti petir berdentum di langit.

"Cukuplah dengan dosa yang kau buat, jangan pukau orang lain untuk menyambung dosa kau!!!", jerit aku yang kini dikuasi oleh Panglima Hitam sambil melibas sesuatu ke badan mahkluk tanpa henti. baru kini aku faham, kesemua pembunuh telah dihipnosis untuk melakukan pembunuhan untuk tujuan mahkluk ini untuk tingkatkan kuasanya. Tapi hakikatnya memang dasar iblis, syaitan dan jin untuk menyesatkan manusia supaya bersama mengikut mereka ke neraka.

Pelik, kenapa serangan mahkluk itu langsung tidak berkesan pada Panglima Hitam? Apakah tinggi benar ilmu Panglima Hitam. Terasa badan aku sangat bertenaga, ringan dan lincah! Tapi semuanya dikawal oleh Panglima Hitam.

"Aku guna badan kau kerana mahkluk keji ini akan terkoyak kulitnya jika disentuh kau. Jari manusia sebenarnya bagaikan pedang yang tajam yang mampu menghiris badannya", bisik Panglima Hitam pada aku. Aku hanya merelakannya. Asalkan mahkluk yang aku buru dengan gelaran Gekko selama ini terhapus!

Licah aku bergerak kesana- sini, mengejar untuk menyentuh mahkluk itu. Ilmu dia tidak kurang handal juga, semua serangan ditepis dengan jayanya. Tiba-tiba mahkluk tu meludah bisanya, terkena pada tangan kananku. Pedih, perit sakitnya menular sehingga ke hati . Mahkluk itu kelihatan gembira setelah meludah bisanya, sekali lagi dia menoleh dan sekelip mata Panglima Hitam mencantas kepalanya dengan jari telunjukku.

Menggelupur mahkluk itu, kepala yang terpisah dari badan itu masih bergerak-gerak mencari badan untuk bercantum semula. Perlahan aku bergerak menghampiri kepala dan mulutku dikawal Panglima Hitam. Akhirnya Panglima Hitam membungkus kepala itu. Badannya dibakar tidak hangus sepenuhnya terus dicampak di dalam sungai.

Perlahan, terasa Panglima Hitam keluar dari badan aku, terus longlai badanku. Tangan kanan aku biru daging mereput berbisa mengeluarkan bau yang sangat busuk.

"Jangan risau, bisa sihirnya tak akan berkesan jika aku hapuskan kepalanya. Sekarang aku dah tumpaskan Gekko, aku nak tuntut janji........Faizal", desak Panglima Hitam. Dia sengaja tidak menghapuskan kepala itu untuk mengugut aku. Ya Allah........apa yang akan berlaku pada Faizal. Ligat kepala aku memikirkan jalan untuk mengelat Panglima Hitam. Ya Allah kini aku menyesal. Jika terjadi sesuatu pada Faizal aku akan menyesal seumur hidup.

"Aku merayu pada kau, tolonglah ambil aku sebagai pengganti. Kau jangan sentuh Faizal. Aku merayu. Tolong ......tolong bawa aku pulang berjumpa Faizal, aku terasa seperti mahu mati!!!! Ya Allahhhh", bisa telah menular, tangan aku telah bertukar warna menjadi hitam. Sakitnya bukan kepalang, aku hanya dapat mengerang kesakitan dan menangis. Terasa bisa mula menular ke tempat lain pula. Ya Allah azabnya.....................

Sekelip mata aku sudah berada di van Faizal. Panglima Hitam hanya membiarkan aku ditepi bersandar pada tayar van. Van digoncang, tidak lama kemudian Faizal keluar dari van.

"Ya Allahhhhhh, apa dah jadi Ira??????????????", Faizal membuka pintu van seluas-luasnya. Perlahan dia mengangkat aku ke atas.

"Faizal.......maafkan saya. Saya dah janji perkara bodoh pada Panglima Hitam....saya sayang awak....maafkan saya", sekarang bisa sudah mula menular ke muka, mungkin ajalku sudah tiba. Maafkan aku Faizal............

Gelap!

***************************************************************

Aku tersedar, terlantar di atas katil......putih semuanya putih. Adakah aku sudah mati? Aku cuba bangun tetapi aku terjatuh rebah ke lantai. Tangan aku terasa amat sakit, berdenyut. Perlahan aku mengesot ke arah katil untuk bangun. Akhirnya pintu bilik dikuak.

"Faizal!!!!!!!!!!!!!!", jerit aku terus bergerak ke arah Faizal. Pantas Faizal menyambut dan mengangkat aku. Mati-mati aku ingat aku akan kehilangan Faizal. Jujuran air mata dikesat Faizal.

"Jangan risau, awak selamat ni....saya ada ni kan", aku menangis semahu-mahunya, tidak peduli.... aku memeluk Faizal erat. Kini aku sedar, yang aku sangat menyayangi Faizal.

"Panglima Hitam????", tiba-tiba aku teringat pada Panglima Hitam. Terkejut aku bila aku melihat Panglima Hitam berada bersebelahan Faizal. Dia hanya tersenyum.

"Siapa Panglima Hitam???", soal Faizal. Aku semakin pelik. Adakah aku 'tuan' pada Panglima Hitam sekarang? Syukur, biarlah ianya terjadi pada aku bukannya Faizal.

"Kami menjumpai badan tanpa kepala di sungai hujung kampung. Dan awak, awak pengsan dengan bungkusan kepala Gekko di tepi van. Saya takut apa-apa terjadi, saya ambil kepala Gekko dan satukan sekali dengan badan yang kami jumpa itu supaya kes ini tiada kaitan dengan awak. Awak pula pengsan dengan luka di tangan. Tapi doktor kata dia hanya luka biasa. In sha Allah, tiada yang serius. Cuma parut.....", aku bukan risaukan parut aku wahai Faizal.

"Apa dah berlaku sebenarnya", mata aku tertacap pada Panglima Hitam.

"Saya yang patut tanya awak, kemana awak menghilang pagi tu? Tiba-tiba awak pengsan dengan darah penuh baju dan bungkusan kepala Gekko yang terbakar ngeri. Awak ke yang bunuh Gekko??? Kenapa awak buat kerja gila ni sorang-sorang? Kita patut bersama....kenapalah awak degil sangat??", Faizal masih runsing.

Tiba-tiba Panglima Hitam bersuara. Aku menjeling pada Faizal yang sedang membebel. Fokusku hanya pada Panglima Hitam. Hanya aku sahaja dapat melihat dan mendengar.

"Nampaknya, sampai kesudah aku terikat dengan anak cucu Haji Daud. Macam ni lah, aku tahu kau tak mahu hidup menjadi tuan aku. Kau boleh lepaskan aku dengan beberapa cara....", Panglima Hitam terus menghilang. Pantang betul aku orang tak beri menghabiskan ayat.

Pernah ibu saudaraku bercerita, " Allayarham haki ada membela Panglima Hitam untuk menjaga  keluarga kita. Sebelum Haki Daud meninggal dia telah mewariskan Panglima Hitam pada ayah kamu tetapi dia tidak ingin mewarisinya. Oleh sebab itu, ayah kamu tiada pendinding, peluru boleh menembusi dagingnya apabila ditembak dulu. Jika sebelum ini, Haki Daud hidup, sebiji batu pun tidak mampu mencederakan keluarga kita".

Bila dia tidak ber'tuan' maka dia perlu diseru. Akhirnya aku pula menyerunya. Automatik aku telah menjadi tuannya. Tetapi Panglima Hitam mahu bebas dari cucu cicit keturunan Haji Daud. Tetapi bagaimana nak batalkan perjanjian ini?

Menurut ibu saudaraku lagi, "Allahyarham Haki kamu dulu telah menyelamatkan Panglima Hitam dari seorang pawang terkenal di Jerantut. Pawang itu terus hilang kuasa dan kemahirannya. Dia telah dihalau dari kawasan perkampungannya. Sejak dari itu keluarga kita sudah beberapa kali diancam bunuh tetapi kami masih dijaga oleh Pawang HItam".

Kemungkinan Gekko yang kami cari selama ini sebenarnya adalah pawang itu. Pelbagai pembunuhan dan pemujaan dilakukan untuk menambah ilmu hitamnya. Kejam. Tinggi juga ilmunya sehingga kes ini ditutup dengan alasan tiada bukti dijumpai. Walhal, kes ini ditutup dengan campur tangan politik orang dalaman. Tetapi, Gekko sudah mati? Adakah aku mampu membuka fail kes ini semula??



Bersambung.............

Tiada ulasan: