Sabtu, 30 Januari 2016

CINTA DIA SUAMI ORANG - PART 6


Meraba-raba tangan mencari telefon celah bantal dan meja sisi katil. Mana telefon ni?? 

Ringtone masih berbunyi, akhirnya dapat capai telefon yang jatuh tepi katil. Mata masih rapat, mengantok sangat, semalam seharian aku dan Din pergi Disneyland. Penat.

"Sayang, SURPRISE!!!!!!!!! Guess what? Where am I now? Abang dekat Haneda ni, abang on the way ke rumah sayang ni", terus segar bugar mata. Aku bangun terus mandi dan kemas rumah. Tak sedar aku campak telefon tanpa mematikan talian dengan Izwan. Ini memang gila.

MIMPI TU???????? MIMPI KE NI??? Aku tampar pipi. SAKIT.
Terus aku teringat pada mimpi ngeri haritu. Ya Allah, jika benar Izwan akan mengamok dan Din......... Din mungkin mati.... Ya Allah apa perlu aku buat?

Rupanya Izwan sampai ke penginapan kami lebih awal dari yang aku sangkakan. 

"Kenapa abang datang sini??? Farhanah macam mana?", salam Izwan dimuka pintu tidak berjawab namun aku terus bertanya soalan ini kepadanya.

"Kau ni dah kenapa bukak isu Farhanah pagi-pagi ni?  Kau buta aku datang jumpa kau jauh-jauh ni nak jumpa kau?", nada Izwan lain dari intonasi salam sebentar tadi. Aku cuak. Betul lah mimpi haritu, Izwan akan jadi agresif dan.......

"Bukan,..tapi lagi dua minggu saya nak balik Malaysia kan.... ", belum habis terkejut Izwan terus memeluk aku dengan baju sejuk yang masih berbaki sisa salji. Aku cuba melepaskan pelukan Izwan. Agak pelik kelakuan Izwan. Dia tidak pernah cuba memeluk aku, selama ini pegang tangan pun tidak. 

Aku biarkan.... pelukan terlalu erat. Mungkin ada sesuatu berlaku. Kenapa dengan Izwan?

"Abang.....kenapa ni? Something happen right??", aku cuba tenangkan Izwan, Takut pula mimpi jadi kenyataan. Paranoid.

"Abang, abang temankan Farhanah ke hospital minggu lepas. Abang tengok baby", Izwan menghulur gamba scan bayi.

"Abang, bakal jadi ayah? Sayang bakal jadi ibu....", hakikatnya ibu tiri maksud Izwan. 

"Abang, saya ada hal nak bincang dengan abang ni......---

Tak sempat aku habiskan ayat, Din terjah masuk dan menjerit "BREAKFAST!!!!!"

Aku dan Izwan terkejut dengan kejutan Din. Izwan memandang aku mengharapkan penjelasan siapa Din. Ah sudah, aku terus berlari ke dapur menyorok semua pisau dan barang yang boleh bunuh Din. Mampos kalau mereka bergaduh nanti. Aku terus capai telefon, aku akan call polis.

"Kenapa kau, nak masak guna pisau apa? Ni aku buat pancake, tak perlu potong dengan pisau kot. Salam Izwan, meh kita makan sekali, rezeki kau murah, datang-datang ada makanan", Din selamber menegur Izwan.

********************************************

"Aku rasa aku pernah tengok kau!!!", tiada senyuman pada bibir Izwan.

"Alaaa kita kan kerja satu bangunan. Aku satu company dengan Dira tapi lain department. Mungkin kita selalu terserempak dalam surau", Din menerangkan pada Izwan dengan hormat, 

"Ooooo ok......aku faham", Izwan memandang aku. 

"Ermm... jom kita keluar jalan-jalan. Aku belanja kau", Din mengajak. Aku membuat muka marah, aku takut mereka bergaduh pula tengah bandar nanti.

****************************************************

Din mengajak kami ke makan kat area Shibuya. Dalam train jelas perangai pelik Izwan, dia pegang tangan tak lepas. Rasa tak selesa bila Din asik memandang aku. Sesekali aku memberi isyarat 'No No I didnt mean it!!' bermaksud aku tak rela pun pegang tangan Izwan. Bukan aku.

"Best jugak Jepun, ni first time abang datang sini. Kita honeymoon sini pon not bad kan?", Izwan membetulkan knitted glove aku. Muncul perasaan kasihan pada Izwan. Bagaimana aku nak beritahu tentang aku dan Din? Kami unofficially, engaged! Ya Allah, kasihan Izwan. Lelaki inilah aku pernah cinta separuh nyawa, Lelaki inilah cinta pertamaku. Lelaki inilah pernah buat aku bahagia. Pernah. 

Setiap kali aku melihat Izwan, terus aku teringat pada Farhanah dan gambar scan bayi yang Izwan tunjukkan tadi. Ya Allah serba salahnya hati ini. 

Din, mungkin alasan kuat untuk aku berundur dari situasi Izwan dan Farhanah. 

Sampai di restoran, Izwan masih memegang tangan aku. Depan-depan Din, Izwan menyatakan dia rindu, honeymoon, rumah kami.... berulang-ulang ayat sebegitu. Aku? Tiada respon, kekok dengan Din. Din pula banyak diamkan diri. Susah nak baca riak wajah Din. Apa pandangan dia pada aku, mungkin dia akan cancel niat dia nak kahwin dengan aku!

Selepas makan, kami berjalan-jalan cuci mata. Izwan kelihatan seperti penat sangat naik turun tangga. Sebelum naik train pulang, dia meminta izin ke tandas sebentar. Hilang sahaja kelibat Izwan, Din mendekati aku.

"Aku tahu, aku takde hak pada kau lagi, aku tahu situasi kau dengan Izwan sekarang tapi aku tak suka tengok dia peluk-peluk, pegang-pegang kau. Aku tahu sini Jepun, takde orang tegur kalau dia buat macam tu... tapi aku tak suke. Aku sakit mata, aku benci............. aku cemburu...."

"Uuuuuuuuuu,,,,,cemburu!!!!!! Nak aku peluk kau gak ke?", aku sengaja berlawak supaya Din tidak stress dengan Izwan takut punca bergaduh nanti. 

"Aku cemburu la... kau tu tunang aku. Aku dah booked kan??!!! Aku report pada Pak Din", Din membetulkan tudung aku, anak-anak rambut kelihatan. Aku membiarkan aja kelakuan Din dengan harapan memujuk hati lelaki itu. 

Babak itu disaksikan oleh Izwan. Kami berdua terkejut, Izwan sudah berada disebelah kami. Izwan diam sehingga sampai di penginapan aku. 

Tetiba.......

"Izwan, kami ada perkara nak bincang pada kau". Din mulakan perbualan. Aku juga rasa, ia waktu sesuai kerana kami baru selesai solat berjemaah. Kami duduk dan aku masih bertelekung. Yang pasti, aku dah sorok semua pisau, gunting, pen dalam stor. Dalam bilik tamu itu kosong, hanya ada sejadah dan kami. 

Tenang, Din menerangkan keadaan pada Izwan. Cuaknyaa, hanya Allah tahu. Aku menjangkakan peperangan besar dan aku terpaksa bersedia. 

"Aku tahu, aku sudah beristeri dan bakal jadi bapa. Tapi aku tak boleh hidup tanpa dia. Kau sengaja buat plot ini bersama supaya aku batalkan niat aku nak kahwin dengan dia? Kau kenapa tetiba datang nak caras tunang aku?", Izwan menyambar dahulu. Tetapi keadaan masih terkawal, surah Izwan mendatar tapi semakin tegang ayatnya. 

"Abang, saya belum beri jawapan pada lamaran hari itu, maka kita belum terikat dengan sebarang janji. Saya nak abang faham", aku cuba jelaskan ayat tunang itu diulang banyak kali oleh Izwan.

"Sekarang ini kau nak cakap kau tak nak kahwin dengan aku laaa? Kau berkomplot dengan budak ni kononnya korang nak kahwin? Kau  jangan memain dengan aku ni Dirah. Kau ingat, kalau kau tak kahwin dengan aku, aku tetap ceraikan Farhanah!!! Aku tak kira. Aku tahu ni mesti Farhanah ugut kau kan?? Kau siapa Din, nak rampas dia dari aku??", Izwan kali ni berang. Aku terkedu.

"Atas sejadah, depan al-Quran ni. Kami tiada komplot dan aku percaya Farhanah juga tak pernah ugut Dira. Kau tenang, mengucap banyak-banyak. Aku tak pernah niat caras kau ke rampas ke... aku tak suka rebut rampas hak orang ni. Untuk pengetahuan kau, Dira sendiri beritahu kau tadi yang dia belum beri jawapan pada lamaran kau. Kau syok sendiri kenapa mengaku tunang dia? Kenapa nak paksa orang ikut kemahuan kau? By the way, sudah jatuh talak kau pada Farhanah bila kau cakap macam tu. Cuma sah gugur talak itu selepas habis edahnya. Dalam tempoh ini kau masih bertanggungjawab pada dia dan anak kau. Mudahnya kau lafaz perkataan cerai pada ibu kepada anak kau?", Din menegur Izwan. Matang dan tegas.

"Aku tahu aku tak layak ajar kau agama. Hal kau dengan Farhanah, kami tidak boleh masuk campur tapi kau juga tiada hak nak paksa dia kahwin dengan kau... . Secara jujurnya, kami sudah bertunang dengan persetujuan ibu bapa dia. Aku tak pernah paksa Dirah terima aku dan aku ikhlas terima dia. Sebab itu, dengan cara elok aku berbincang agar kau jelas dengan hal ini dan kita selesai cara matang tanpa dendam. Aku tak nak sebab hal ini kita bermusuh. Sebagai lelaki, aku wajar selesaikan secara damai dengan kau. Aku tahu, kau rasa marah tapi mengucap panjang-panjang. Fikir masa depan anak kau juga", panjang Din menyambung. Tapi jelas Din sangat matang. Selama ini jika ada salah faham atau masalah pada tempat kerja, dia sendiri tampil untuk berbincang agar masalah diselesaikan bersama. Bukan selesai pada satu pihak sahaja. 

"Eh, senangnya kau cakap. Sekarang ni kau mengaku dah bertunang pulak! Main-main apa budak ni??? Cuba kalau kau jadi macam aku!! Dia ni dah setuju nak berkahwin dengan aku sebelum ni. Sekarang ini bila aku dah serius, senang pulak nak batalkan? Kenapa tiba-tiba? Aku dah tak nampak masa depan aku dengan Farhanah. Anak aku pula kau pancing agar aku benarkan korang kahwin?  Kau sengaja kasi aku panas ni", Izwan terus panas. 

"Maafkan saya bang, banyak dosa saya pada abang. Mulanya saya nekad, redha jika jodoh saya jadi yang kedua untuk abang. Tapi semua berubah selepas saya jumpa Farhanah. Susah saya nak jelaskan tapi yang pasti sebelum saya berjumpa dengan Din lagi, saya nekad untuk tidak menerima lamaran abang dan Farhanah. Saya juga yakin dengan istikharah saya, abang bukan jodoh saya. Maka, saya terima lamaran Din dengan redha. Tiada niat mainkan abang tapi jujur saya tak boleh. Saya sudah beritahu Farhanah tentang ini. Saya tolak lamaran, cuna saya tak boleh beritahu abang lagi. Mungkin hari ini kita bertiga jumpa dan Allah izinkan kita berbincang hal ini", sebaknya Allah sahaja tahu. Beriya aku terangkan pada Izwan. Takut amarahnya sehingga bertumbuk dengan Din. Aku juga takut jika Izwan menyimpan dendam. Mimpi tak mimpi, aku nekad pilih Din.

"Izwan, aku minta maaf jika kau rasa aku rampas hak kau. Aku betul-betul minta maaf. Tapi aku nak kau fikir sehabis mungkin. Farhanah dan bayi bakal dilahirkan. Mereka tak bersalah dalam hal ni. Aturan Allah tu cantik, dengan hal begini kita dapat jumpa, selesaikan satu per satu masalah mana tau moga-moga perjalanan hidup kau dan Farhanah bukan satu perjalanan yang singkat. Aku sendiiri lihat, reaksi gembira kau tunjuk tayang gambar scan anak kau. Sudah terdetik hati tu, kau datang sini kerana kau rasa bersalah pada Dira. Hati kau terdetik setelah tengok anak kau.... dan mungkin Allah dah lembutkan hati kau pada Farhanah. Aku yakin, sekarang kau takut kau tak dapat tunaikan janji kau pada Dira. Tolong lah fikir balik, niat kau tergesa-gesa datang Tokyo jumpa Dira, walhal kami akan pulang tak lama lagi. Kenapa? Fikirlah", bijak gila Din. Aku pun tak sangka andaian Din itu LOGIK. Kenapa Izwan datang terus peluk aku. Kemudian tunjuk gambar anaknya. Allah

Akhirnya......Izwan bangun. 

"Mungkin aku perlu masa. Aku tak boleh terima jika korang berkahwin dalam waktu terdekat. Tolong beri aku masa. Aku pon tak nak bertumbuk dengan kau atau berdendam dengan orang yang aku sayang", Izwan memandang aku dengan sebak. Dia bangun dan mengemas beg. Dia bergegeas keluar walaupun lelah dipujuk oleh Din untuk menetap dibiliknya sehingga pulang esok. Pelawaan tersebut ditolak tanpa respon oleh Izwan. Aku dan Din hanya membatu dan menunggu kelibat Izwan hilang dari pandangan. Mungkin ini bukan pengakhiran, tapi kami dah cuba sedaya-upaya selesaikan hal ini dengan damai. Syukur Izwan tidak bertindak agresif seperti dalam mimpi dan syukur aku juga dapat saksikan satu lagi penyebab kuat untuk aku terima Din iaitu lelaki ini amat matang. Dia berjaya tenangkan Izwan tadi.

*****************************************************

Seminggu selepas pulang ke Malaysia, kami dapat pelepasan cuti selama seminggu lagi. Din pula meminta izin untuk makan malam di rumah. Ibu semangat masak di dapur dan ayah pula sibuk ke kedai membeli barang.

"Akak, Din junior tu suka makan daging kerbau tak? Ayah nak jumpa Pak Dak Yek ambik daging sedikit. Ayah nak suruh ibu buat sup tulang".

"Budak tu makan semua ayah, ambik lebih sikit akan nak buat bakar-bakar", Pelik nak bahasa Din depan ayah. Haha.

"BUDAK? Tu la kamu, pilih bakal suami nama Din juga....... dah la muda. Nak panggil abang tu HAHAHAH", berderai ayah gelak menyakat. Betul juga, kelakar la nak panggil Din abang...pelik pula panggil suami dengan panggilan nama nanti. Adoi. 

"Akak.........telefon tu angkat!!!"

"Dirah!!! Abang Izwan ...... kemalangan!!!", aku tergamam. Terus aku capai tudung dan kunci kereta. Kebetulan Din baru sampai hadapan rumah, aku terus membuka pintu keretanya memberitahu tentang berita hal Izwan. Kami bergegas ke hospital.

Dalam perjalanan air mata aku mengalir deras, dalam waktu ini juga kerisauan aku melampau sehingga aku tidak peduli tentang hati Din di sebelah. Din juga diam, mungkin dia faham.

Sampai sahaja di hospital, kelihatan wajah sugul Farhanah duduk sendirian di hadapan wad kecemasan. Air mata kering sudah. Mukanya sembab.

"Abang belum keluar lagi.......", sebaik sahaja Farhanah perasan akan kehadiran kami automatik dia menangis semula. Kasihan akan keadaan Farhanah yang juga sarat mengandung, aku menyuruh Din menghantarnya pulang tetapi Farhanah tetap berkeras untuk menunggu sehingga Izwan keluar.

Selepas 4 jam, pintu wad terbuka. Kami bertiga bangun menuju ke arah doktor.

"Alhamdulillah dia selamat, agak kritikal sehingga 2 kali jantungnya berhenti tadi. Syukur, walaupun tulang rusuk patah dan kecederaan kepalanya agak parah tapi dia berjaya melepasi fasa kritikal", syukur Izwan selamat.

-Bersambung-

CINTA DIA SUAMI ORANG - PART 7

Tiada ulasan: